Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steppenz
Jag har beställt en fönsterlist till bakrutan på en V70-00.
Men hur får man dit den? Ska den limmas, ifall hur och med vad för lim?
Halva gamla listen sitter kvar, tips på hur man får bort den om den sitter
allt för hårt? Läste här på forumet att vissa frivilligt tar bort sina lister,
men det kan väl inte vara så bra, den fyller antagligen en funktion som att
hindra att släppa in vatten "bakom" plåten mot rosta osv....

/Stefan
av JockeGbg
Jag tog bort min list just p g a att det börjat krypa in vatten under den och den hade börjat lossna. Såg ut som om det skulle börja rosta så jag tog bort den och gjorde rent under. Har nu kört utan 1½ år och inte märkt några andra problem som att det skulle läcka in vatten, fast det kan ju såklart vara svårt att se.

Men hade jag låtit listen sitta kvar är jag övertygad om att jag hade haft rost därunder nu.

Tycker dessutom det är snyggare utan och lättare att göra rent.
Användarvisningsbild
av js1
Den gamla listen drar du bara loss, snett neråt/utåt.

Den nya listen kan du skjuta in från sidan. Häll diskmedel i spåret så glider den lätt på plats. Sen tar du en tunn spackel, sticker in under listen (underifrån) och skjuter den på plats mot rutan.
Tips! Tejpa spackeln så du inte repar lacken när du sticker in den under listen. Jag har bytt min list 2ggr. Det sitter en metallförstyvning inuti den som rostar med tiden.
Användarvisningsbild
av Severin
js1 skrev:Den gamla listen drar du bara loss, snett neråt/utåt.

Den nya listen kan du skjuta in från sidan. Häll diskmedel i spåret så glider den lätt på plats. Sen tar du en tunn spackel, sticker in under listen (underifrån) och skjuter den på plats mot rutan.
Tips! Tejpa spackeln så du inte repar lacken när du sticker in den under listen. Jag har bytt min list 2ggr. Det sitter en metallförstyvning inuti den som rostar med tiden.

Jag har haft bort min list och sen satt tillbaka den och jag har verkligen inte skjutit in den i sidled, tryckte dit den bara helt enkelt.

Ser värre ut på min utan för rutan är inte helt svart nertill så då ser det inge vidare ut
av rd350
Det är från bil till bil hur mycket lim som krypit ut vid monteringen av rutan. Oftast går det att skjuta in den från sidan som nämdes men sitter det kvar rester från den gamla kan det bli proplem. I värsta fall får du skära av delar av "hullingen" på listen. I princip sitter den bara runt kanten, ditsatt innan montering av rutan.
Användarvisningsbild
av Nexus
Då är du på fel forumsdel. Denna gäller gamla v70 /850.
Men listen borde fortfarande gå köpa hos din Volvo handlare 👍
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]