Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:[Nu förstår jag inte alls vad Audi o BMW har med min V70 att göra...för det går inte att jämföra dessa märken idagsläget med varandra,
Håller med till 100%, jag fick offert på 4 bilar, Volvo, BMW, Audi och Mercedes när jag bytte till denna -My10

Hos BMW, Audi, och Mercedes fick jag inte ett skvatt för pengarna, de hamande flera hundratusen högre, skulle man hamna i samma prislägen var det skoda eller passat som gällde.

Mina grundkrav var ändå rätt enkla Diesel över 200 hk, 4wd, läder, exenon, dragvikt 2000 kg... thats it, då landar BMW och Mersedes 200000-300000 högre
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:[Nu förstår jag inte alls vad Audi o BMW har med min V70 att göra...för det går inte att jämföra dessa märken idagsläget med varandra,
Håller med till 100%, jag fick offert på 4 bilar, Volvo, BMW, Audi och Mercedes när jag bytte till denna -My10

Hos BMW, Audi, och Mercedes fick jag inte ett skvatt för pengarna, de hamande flera hundratusen högre, skulle man hamna i samma prislägen var det skoda eller passat som gällde.

Mina grundkrav var ändå rätt enkla Diesel över 200 hk, 4wd, läder, exenon, dragvikt 2000 kg... thats it, då landar BMW och Mersedes 200000-300000 högre
Precis , man får det man man betalar, därför haltar jämförelsen ...för 200-300.000 så får man mer, det är bara att sätta sig i en MB, Lexus, Jaguar eller BMW så ser man skillnaden utan att ens trycka på startknappen....ser man inte skillnaden, så ser man nog inte skillnaden på en Dacia och Volvo heller, då kan man spara 200.000 att skaffa en sådan istället för en Volvo.
Spot on!

Men på alla märkesforum finns de som tycker att det "egna" märket är det enda rätta och bara har haft bilar som är helt teknsikt överlägsna, felfria OCH, inte minst viktigt på detta forum - bränslesnåla.

Mvh
Arese
Självklart får man ta i beaktning att det skiljer en hel del i pris mellanVolvo och AUDI/BMW/MB. Men att de inte skulle gå att jämföra är bara rent nonsens, antar att de som påstår detta aldrig sett en jämförelse mellan Volvo och valfri tysk premiumtillverkare i någon motortidning?
Sen kan man ju även jämföra valutan man får för sina surt förvärvade slantar. Volvo erbjuder ett bra värde för pengarna tycker jag, sen att man kan få mer hos exv. BMW och Audi är ju sin sak. Frågan är om man tycker det är värt den extra (saftiga) merkostnaden? Helt och hållet subjektivt.
Steff 99 skrev:
jag tycker skillnaden är lika stor mellan en V70II och en ny 5-serie som det är mellan en 945 och en v70II känslomässigt.
Ha ha.. ett ytterst korkat uttalande må jag säga, men tack för ett gott skratt.
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:
FSandstrom skrev:Ehum, jag tror jag har skummat inläggen ganska bra, men är det nån som har en 2,4d my -10 kommit under 0,6 l/mil på en tank (mätt vid pump)?
Nä...jag är glad när jag är under 0,85l/milen ( det är sällsynt)...även om en BMW drar lika mycket eller mer så gör det inte min V70 snålare för det vilket en del tycks tro. :roll:
Vilken typ av körning pratar vi ?? Har lyckats köra min XC70 D5 AWD på 0.58 men då ska det vara landsväg och inte över 90 km/h, har även kört den på 1.1 l/m men då var det full attac k och inte direkt landsväg.
Vilken körning som helst, bara nyfiken om någon någonsin i praktiken kommer under 0,6 som skall vara blandad körning :-). Jag kör väldigt snällt tycker jag men problemet är att jag har max en 10+milskörning per tank, annars är det max 3 mil i stadstrafik som gäller. Nu senast var det 0,67 vid pump vilket väl får räknas som bra. Kör man längre sträckor kan man ge sig på att det är på 110/120 motorväg och då ligger jag närmare 0,65 än 0,60.
Har hittills bara kört motorled (statskörning) lite köbildning medel fart 41-47km
Fösta tank ingen mätning
Andra tank vid pump sa 0,82
Tredje tank vid pump sa 0,78

Skillnaden kanske beror på att värman inte har gått lika mycket på tredje tanken som andra tanken, skall bli spännande och se när vädret blir lite varmare vad den drar då + lite mera mil på motorn.

Går i alla fall neråt, jämför man med S60(06,170hk) som jag hade innan så är det åt rätt håll den brukade landa på 0,94-0,97 på samma typ av körning.
Tillbaka efter 1125 km med släp efter (Hästboogie lastad till ca 2050 kg) , det landade på 1.03 l/mil km över två tankar, gymt bra tycker jag då ekipaget ju väger över 4 ton har 4wd och 8 hjul i marken och rätt mycket luftmostånd

I princip bara 6:an, drygt 1500 rpm och 85-90 km/h trots rätt kuperad terräng.
Jag såg en video om common rail där det visades hur man genom den avancerade insprutningstekniken bl.a. har en för- och efterinsprutning, där förinsprutningen har till uppgift att minska vibrationer och efterinsprutningen skall öka temperaturen på avgaserna så de kan förbrännas av partikelfiltret. Det kanske är denna senare efterinsprutning som gör att dieselmotorer med partikelfilter drar mer?

Videon gällde i och för sig en audi-motor men frågan är om inte motsvarande gäller generellt för moderna dieslar. Jag är inte tekniker nog att gå i god för att jag tolkat det rätt - avgör själva:

Vilken körning som helst, bara nyfiken om någon någonsin i praktiken kommer under 0,6 som skall vara blandad körning :-). Jag kör väldigt snällt tycker jag men problemet är att jag har max en 10+milskörning per tank, annars är det max 3 mil i stadstrafik som gäller. Nu senast var det 0,67 vid pump vilket väl får räknas som bra. Kör man längre sträckor kan man ge sig på att det är på 110/120 motorväg och då ligger jag närmare 0,65 än 0,60.
Mina senaste 3 tankningar har legat på 0.60 då har jag kört 110 mil på varje tank lung blandad körning,...Manuell 2.4 d -10 datorn visar 0.55
Matzz skrev:

Mina senaste 3 tankningar har legat på 0.60 då har jag kört 110 mil på varje tank lung blandad körning,...Manuell 2.4 d -10 datorn visar 0.55
Kul, då vet man att det går i alla fall :-) Jag hoppas jag får köra lite längre i sommar så får man se hur lågt man kan komma.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 35

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]