Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Modjel
Hej, är ny på forumet, men inte i volvovärlden. Har haft flertalet volvos under åren, och nu då familjebildning väntar så tänkte jag skaffa en V70 diesel då. Är bara intresserad av första generationen 97-00 och letar då på blocket mest. Och nu till frågan som även rubriken lyder;
På blocket ser man med jämna mellanrum V70 2,5 D och V70 TDI bland dem årsmodellerna, står även så på bakluckan på bilderna. Så vad är skillnaden på dem egentligen?

Trodde själv att det bara fanns TDI versionen med VAG motorn..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Är nästan helt säker på att det är likadana motorer, samma storlek och effekt, och båda är 5 cyl VAG motorn..

/Kalle
av Modjel
Läste på ett annat forum att motorn är exakt samma, men att pumpen och styrningen var nyare på 2,5D. Den skulle visst dra en dl mindre per mil jämfört med TDI. Någon som kan bekräfta och berätta mer? När introducerades 2,5D? Tdi vet jag fanns redan i 850.
av Petzzon
Vill minnas 2,5 d kom -99 hade en ny s80 då. Vad jag vet är det ingen skillnad, vill minnas man inte fick använda benämningen tdi för Audi. Billigt går dom i alla fall.
C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]

Kallstart utan värmaren. Starar bilen och v&a[…]