Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arnold
LarsBd skrev:Hur ofta balanserar du bilen på en enda pallbock utan att någon annan detalj på bilen har markkontakt?
Ja, du menar att belastningen på pallbocken inte blir 1 500 kg. Min tanke var att man bör ha säkerhetsmarginaler och sedan så är ju inte vinkeln på benen så vid på den lilla pallbocken som på den stora och det påverkar ju också stabiliteten.
av Arnold
Det låter ju bra. Jag tänker lyfta bakänden, en sida i taget. Det skulle kännas säkrare med de stora pallbockarna, men problemet med dem är att de är 385 mm i lägsta läge. Och min garagedomkraft lyfter som högst 385 mm, alltså samma höjd, så frågan är om jag kommer under med de pallbockarna. Med garagedomkraften ska man lyfta mot förstärkningen under reservhjulsbaljan. Om denna lyftpunkt ligger lägre än de delar som ska vila mot pallbocken så borde det väl fungera. Det jag inte vet är om lyftpunkten under reservhjulsbaljan ligger lägre. I annat fall blir man ju tvungen att välja de mindre pallbockarna.
Användarvisningsbild
av len
Alla lyftverktyg ska ha 4-faldig säkerhet. Nu vet jag inte vad som gäller för pallbockar, men tror att det ligger i samma område. (du får en större kraft, rörelseenergi), än 1500 kg om du sänker domkraften snabbt. Ingen fara säger jag.
Användarvisningsbild
av vetten
Har själv ställt upp flera av mina och även kompisars betydligt tyngre bilar "jänkare" på fyra st. av dessa pallbockar samtidigt, inga hjul i backen och ingen av bilarna har hittills ramlat ner :-)-)
av Arnold
vetten skrev:Har själv ställt upp flera av mina och även kompisars betydligt tyngre bilar "jänkare" på fyra st. av dessa pallbockar samtidigt, inga hjul i backen och ingen av bilarna har hittills ramlat ner :-)-)
Alla fyra hjul av samtidigt då menar du?
Användarvisningsbild
av vetten
Arnold skrev:
vetten skrev:Har själv ställt upp flera av mina och även kompisars betydligt tyngre bilar "jänkare" på fyra st. av dessa pallbockar samtidigt, inga hjul i backen och ingen av bilarna har hittills ramlat ner :-)-)
Alla fyra hjul av samtidigt då menar du?
Yes, hela bilen på fyra pallbockar :mrgreen: Inga hjul alls i backen.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]