Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har du en 97:a med motronic 4.4 tycker jag läsaren som man kopplar till datorn som vetten länkar till i andra inlägget är riktigt bra! Har själv en sådan till min V70 -98 som har motronic 4.4. Använder man VOL-FCR programmet för att läsa ut felkoderna ger det direkt "volvonamnet" på felkoden. I och med att man har "volvonamnet" på felkoden kan man sedan lätt i VADIS eller volvohandboken för ex motronic 4.4 hitta felsökningsguider för exakt den felkoden. Mycket smidigt tycker jag. Önskar att den även fungerat till vår V70 -00, där verkar man få hålla på och krångla med generiska läsare och översättningstabeller.
av Arnold
jilldris skrev:Har du en 97:a med motronic 4.4 tycker jag läsaren som man kopplar till datorn som vetten länkar till i andra inlägget är riktigt bra! Har själv en sådan till min V70 -98 som har motronic 4.4. Använder man VOL-FCR programmet för att läsa ut felkoderna ger det direkt "volvonamnet" på felkoden. I och med att man har "volvonamnet" på felkoden kan man sedan lätt i VADIS eller volvohandboken för ex motronic 4.4 hitta felsökningsguider för exakt den felkoden. Mycket smidigt tycker jag. Önskar att den även fungerat till vår V70 -00, där verkar man få hålla på och krångla med generiska läsare och översättningstabeller.
Vad är VADIS? Och har du någon aning om vad volvohandboken för Motronic 4.4 kostar, den köps väl på Volvo då?
VADIS har ju fler funktioner men förenklat kan man väl säga att VADIS är volvohandböckerna på en CD som man kan installera. Vet ej om det går att få tag på legalt längre så det ska man nog inte diskutera här. Pappershandboken för motronic går att köpa på volvo, vet ej vad den kostar där, farsan som föredrar analogt före digitalt fick tag på den på på tradera för någon hundring.
av *pettson*
Vadis är en utgången variant av förenklade verkstadshandböcker i programform, den innehåller även vissa grundmätfunktioner som går att nyttja om man får tag i rätt interface. Den innehåller däremot ingen programvara. Den innehåller inte lika komplett information om allting som böckerna gör. Dess ersättare VIDA är mera uppdaterad.
Böckerna brukar kosta nån krona per sida kortfattat. Är det 300 sidor är det 300 kronor. Men sök naturligtvis gärna på tradera med mera.
av Arnold
Jag var på Volvo idag och hörde om de har volvohandboken för motronic 4.4 eller något liknande. Nej, något sådant ville de inte sälja. Det vill väl inte dela med sig av den kunskapen.
Jag gjorde ett liten lätt sökning på nätet. Då hittade jag detta: http://search-manual-online.com/volvo-b ... anual.html Men det är något knas med länken, för den fungerar inte i original. Men om man däremot ber Google översätta den till svenska, så finns den där att ladda ner! Det är nog inget att rekommendera för med Googles översättningar kan det bli väldigt konstiga resultat ibland.
Hursomhelst, detta var inte det enda sökresultatet. Det fanns många fler att välja på. Någonstans bör du träffa rätt, tycker jag. Sök vidare själv.
av *pettson*
Arnold skrev:Jag var på Volvo idag och hörde om de har volvohandboken för motronic 4.4 eller något liknande. Nej, något sådant ville de inte sälja. Det vill väl inte dela med sig av den kunskapen.
Inte ett dugg intressant vad dom vill eller inte. Det är deras förb... skyldighet att tillhandahålla dej en sådan på begäran. Dom har ingen som helst rättighet att neka ett köp av en sådan. På dom igen och beställ boken. Den bör kosta runt 320kronor ny. Har dock hört om flera volvoverkstäder som nekar kunder att köpa både böcker, verktyg med mera. Men återigen, dom har ingen rätt att neka ett köp.
av Arnold
Enligt vad försäljaren på Volvo sa så har de inte tillgång till något annat material än den verkstadshandbok som de själva använder, och den säljs inte. Det hade varit lättare om man haft en boktitel på en bok som man vet finns. Då hade man vetat vad man frågar efter och de hade då haft svårare att slingra sig.
av *pettson*
Arnold skrev:Enligt vad försäljaren på Volvo sa så har de inte tillgång till något annat material än den verkstadshandbok som de själva använder, och den säljs inte. Det hade varit lättare om man haft en boktitel på en bok som man vet finns. Då hade man vetat vad man frågar efter och de hade då haft svårare att slingra sig.
Det är den handboken dom använder som du ska köpa, det finns ingen speciell för *kunder*, dom har redan numret på den i sina pärmar. Dom får återigen inte neka dej detta. Vänd dej till en annan volvoåterförsäljare. Dom kommer uppenbarligen att utföra ett lagbrott hellre än att låta dej köpa den, förhoppningsvis i ren okunskap. ALLA verktyg och ALLA böcker som alla volvos mekaniker har tillgång till har du återigen rätt att köpa. Jag köper mina specialverktyg på volvo och vissa av mina böcker. Ingen ställer frågor om detta. Bara att ta hem, inga problems.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]