Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bruce71 skrev:
Steff 99
Nä vi är olika , det finns många som inte bryr sig om sina bilar, eller hur dom ser ut.
Men för mej rör detta sig om ca 15-20.000 kr i merkostnader på runt 2 år, på sista raden. det räcker med Volvos dåliga andrahandsvärde, om man inte köper en hård rabatterad momentum.
Något off-topic men jag kan inte låta bli att fundera på Steff 99 och hans påstående om dåligt andrahandsvärde. Vilka bilar har då bra andrahandsvärde?

Är själv på väg att försöka bestämma mig om jag ska köpa en begagnad 2,4D eller gå på en ny D3. De flesta 2,4 D -08 som finns där ute ligger ju på 240-260 tkr med runt 5-9000 mil på mätaren jämfört med ett pris på 304tkr som jag fick på en MY11 D3 Business Active (dvs inkl Momentum) nu i helgen.
D3:an, dvs den nya bilen, kommer dock att tappa mer i pris kommande år än vad den begagnade kommer att göra.
Amli skrev:
Variosboy skrev:Utan att nämna några namn så känns det som att en klick av Volvoägarna är bittra för att de inte har råd eller inte fick köpa någon annan bil för sin fru eller så. För så mycket negativt de har att säga om Volvo gör ju att man undrar vilken ond människa i deras omgivning som har tvingat på dom en så hemsk bil som V70II!!

Nä, förbarma oss över dessa arma stackare och skänk dom en tanke med mycket värme i!
Ja, tyvärr blir det väl mycket negativ fokus på forum som dessa. Det blir lätt att man tar upp de klagomål man har. Men jag tror nog mer av de mest negativa kommentarer är av besvikelse som man inte kan upptäcka vid en ev. provkörning före köp och som visar sig i efterhand.
För min egen del finns det saker jag inte gillar med min bil men på samma gång många saker som jag tycker är riktigt bra! Hade jag köpt en ny bil idag skulle jag med stor sannolikhet valt en exakt likadan.

Jag gillar min bil :-)-)
Ligger nog mycket i det du skriver. Jag var sjukt missnöjd med min V70II jag hade tidigare. Tror att det var för att jag kört en annan typ av bilar tidigare. När jag har familjen i bilen och kör lugnt tycker jag numera att V70 är en grym familjebil. Allt är förväntansstyrt.

Vill man ha en hyfsat prisvärd familjebil med bra komfort är V70 ett bra val. I prisklassen kring 300 kkr är den ett starkt kort. Går man en bit högre i pris finns det mer påkostade konstruktioner som jag tycker ger mer för pengarna.

Mvh
Arese
Variosboy skrev:Utan att nämna några namn så känns det som att en klick av Volvoägarna är bittra för att de inte har råd eller inte fick köpa någon annan bil för sin fru eller så. För så mycket negativt de har att säga om Volvo gör ju att man undrar vilken ond människa i deras omgivning som har tvingat på dom en så hemsk bil som V70II!!

Nä, förbarma oss över dessa arma stackare och skänk dom en tanke med mycket värme i!
Nu är det väl så att jag är en av dessa stackare...
Men att börja dag ett efter leverans med verkstadsbesök, sedan ytterligare 5 sammanlagt 12 dagar och nu är det sjunde pågång efter snart 5 månader tycker jag är "skit"
Mitt Volvo val det har inte riktigt med tvång att köra Volvo eller ekonomin att göra, för då köper man inte en bil som har nära nog alla options som går att få från fabrik, MEN jag tycker att det som sitter på bilen bör fungera....därav mitt missnöje.
Jag har nog haft 25-30 nya volvobilar under åren och en mängd andra märken också, nu var det så att V70 passade mitt behov just nu och Volvo har tidigare varit kanska hyfsade....men jag kan ganska säkert säga att detta blev nog den sista.
Tyvärr så är bilen osäljbar just nu , för jag vill inte ta en förlust på nära 150.000 ..så där finns nog en besvikelse i att jag betalade för mycket i förhållande vad någon vill betala idag för en bil som är fem månader.
Så det är bara att bita i det sura äpplet och låta bilen bli två år så affären går ihop. :(
XC90_Executive skrev:Kolla nuvarande förbrukning när jag körde hem idag. Farthållaren var på 80km/h. Vägen är nyasfalterad och ganska plan. Då pendlade nuvarande förbrukning mellan 0,48 och 6,7. Mest låg den runt 0,55.

XC60 D5 awd aut R-design med 20".
Återstår att se vad det blir när du tankar.

Håller helt och fullt med dig.
Många verkar tro att alla andra bilar är så mycket bättre än Volvo, varför köpte ni då en volvo överhuvudtaget? Visst förekommer det måndags exemplar, men så är det hos alla bilbyggare.
Gå in på BMW autopower forumet och läs lite om tex 5 serien, så ändrar ni nog rätt snart uppfattningen att det bara skulle vara volvo som har massa fel!
Ang förbrukningen så beror det grymt mycket på personen bakom ratten, det diffar tex vid normal körning upp till 2 - 2,5 dl/10 km mellan mig och min fru i våran förra bil.... :-(O)
Nu har vi bytt till en V70 2.4D -10 manuell, jag har numera börjat försöka köra mer ekonomiskt och planerande -vips... så har vi en liknande förbrukning. :) :wink:
-Från en som är grymt nöjd och stolt över sin bil!!!! :-)-)
Steff 99 skrev:

Men att börja dag ett efter leverans med verkstadsbesök, sedan ytterligare 5 sammanlagt 12 dagar och nu är det sjunde pågång efter snart 5 månader tycker jag är "skit"
Mitt Volvo val det har inte riktigt med tvång att köra Volvo eller ekonomin att göra, för då köper man inte en bil som har nära nog alla options som går att få från fabrik, MEN jag tycker att det som sitter på bilen bör fungera....därav mitt missnöje.
Jag har nog haft 25-30 nya volvobilar under åren och en mängd andra märken också, nu var det så att V70 passade mitt behov just nu och Volvo har tidigare varit kanska hyfsade....men jag kan ganska säkert säga att detta blev nog den sista.
Tyvärr så är bilen osäljbar just nu , för jag vill inte ta en förlust på nära 150.000 ..så där finns nog en besvikelse i att jag betalade för mycket i förhållande vad någon vill betala idag för en bil som är fem månader.
Så det är bara att bita i det sura äpplet och låta bilen bli två år så affären går ihop. :(
Så du väljer att aldrig mer köpa en Volvo för att just denna är så dålig? Trots att de 30 tidigare funkat bra?

Jag säger inte att du ska vara nöjd, givetvis ska du klaga och vara på verkstaden (alt. byta verkstad) tills dina problem är lösta. Dock, när du pratar om t. ex din förbrukning får du det lätt att låta att det gäller alla nya D5, när det i själva verket låter som att hela din bil är rena måndagsexet. Finns nog en hel drös med motsvarande BMW 5-serie.
Linqid skrev:
Steff 99 skrev:

Så du väljer att aldrig mer köpa en Volvo för att just denna är så dålig? Trots att de 30 tidigare funkat bra?

Jag säger inte att du ska vara nöjd, givetvis ska du klaga och vara på verkstaden (alt. byta verkstad) tills dina problem är lösta. Dock, när du pratar om t. ex din förbrukning får du det lätt att låta att det gäller alla nya D5, när det i själva verket låter som att hela din bil är rena måndagsexet. Finns nog en hel drös med motsvarande BMW 5-serie.
Nu förstår jag inte alls vad Audi o BMW har med min V70 att göra...för det går inte att jämföra dessa märken idagsläget med varandra, jag tycker skillnaden är lika stor mellan en V70II och en ny 5-serie som det är mellan en 945 och en v70II känslomässigt.
Går man 30-40 år tillbaka så var skillnaden på en Volvo, BMW och MB bl.a. mindre än vad det är idag, då var det relevant att jämföra..idag har flertalt märken kommit ikapp och Volvo har inte lyckats att ta de sista kliven vidare efter premiummärkena som bara ökar o drar ifrån.
Lika är det med motorutvecklingen fram till dagsdatum...hur bränsleförbrukningen ser ut i verkligheten på Volvos MY 11 har vi ännu inte sett mer än på pappret
Det är ett konstaterande som förmodligen avgör nästa bilval, det är dagens upplevelse som avgör inte hur Volvo lyckades för 10-15 år sedan eller tidigare..ingen kan leva på gamla segrar.
Men jag håller med om att, förmodligen är inte alla V70II dåligt ihopskruvade så att verkstaden inte klara att åtgärda(skiftande kvalite)...men det är så att vi har olika krav på vad som är riktigt bra eller mindre bra...jag kan tänka mej att några inte skulle bry sig om mina problem utan sitta här på forumet och kommenter att "jag har världens bästa bil" pågrund av att man inte har några andra referenser....så visst har vi olika uppfattningar om var som är bra och mindre bra.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 35
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]