Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
plamek skrev:Bilen har stått parkerad en vecka, nu är den totalt strömlös. Volvo assistans tillkallat, känns inte alls bra detta. Undrar vad som kan ha hänt? Försäljaren gissar att ljuset/innerbelysningen glömts på... Undrar om batteriet blivit dåligt efter en sådan här djupurladdning? Dieselvärmaren har jag inte använt en gång, inte ens automatiska starten har jag haft påkopplad. Trist.
Jag känner nog ingen som inte råkat ut för detta någon gång, oavsett bilmärke de kör. På min Saab jag hade innan V70'n hände det 2 gånger. Grannen har råkat ut för det ett flertal tillfällen på sin BMW 320D och grannen på andra sidan på sin Skoda ett par gånger. En bekant 2 gånger på sin Avensis.

På V70'n har jag inte råkat ut för det ännu men med tanke på hur extremt komplicerat elsystemet är på dagens bilar så blir jag inte chockad om det inträffar på den också.

På Saaben lyckades jag aldrig klura ut vad det berodde på. Batteriet var ok och ingen belysning hade varit på någon av gångerna.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
plamek skrev:
pixelworks skrev:Et par frågor till USB:
Indelar den automatisk ex Artist - Album - Song, utan att man lägger låtarna i mappar på USB sticket?
Går det att köra "random" med USM låtar?
Jag har flyttat över alla mappar rakt av från "Musik" mappen i Windows, hur det går om man lägger alla låtar i en enda katalog måste någon annan svara på. Random går fint och köra vet jag iaf.
Hej!

Nej Stereon fungerar i princip som en filhanterare och har ingen "intelligens". Om du lägger alla låtar i en enda mapp så sorteras de inte automatiskt. Enklast är att alltid ha en mappstruktur i hårddisken med dina låtar kategoriserade och mappade som du vill ha dem. Då har du desutom en backup.

Jag har alltid använt Windows mediaplayer men nackdelen med den är att synkningsfunktionen till memorystick alltid skapar massa mappar automatiskt (Atrist &album). Jag som har över 300 artister får då 300 mappar direkt, sedan får jag med automatik en mapp per album och vips så gick jag över gränsen (500 mappar) Så jag fick till slut fixa detta manuellt och lägga alla låtar i en grundare struktur men det är ju ett engångsjobb. Finns förmodligen bättre lösningar men jag gjorde det av ren frustration.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
plamek skrev:
PennWood skrev:Hej, samma problem här, knäppande ljud i instrumentpanelen/fönstret - helt omöjligt att lokalisera. Har du fått ordning på dina problem eller några svar?!?!?!?

Help! och tack på förhand!
Mittkonsollen knastrar/knäpper *något* mindre nu när det är mildare ute, jag ska testa att trycka på aluminiumramen enl "jiha", tack för tipset.
Efter jag hade bytt till sommarhjul och tvättat bilen började bakluckan knastra rent helvetiskt, det blev att smörja listen med cockpit-shine svampen igen, ska försöka få tag i något bättre smörjmedel till listen. Svampen kommer att få ligga kvar i bilen som säkerhet, får man knaster under en långstyrning blir man ju tokig(are)...
Min kollega hade inne sin V70II på service idag och han klagade också på ljud under instrumentbrädan. När han tryckte med handen på instrumentbrädan så tystnade det. Mekanikern tryckte ned en gummilist mellan rutan och I-brädan (den syns alltså inte). Om det inte blev bättre så skulle de riva mer i grundproblemet men denna "fix" med en gummilist antyder ju att problemet är känt och det borde finnas en standardiserad åtgärdskod.
av plamek
Fick igång bilen idag, lommade ner till OK-macken igår och köpte en CTEK laddare. Jag lyfte ur batteriet och ställde det på balkongen för laddning över natten. Visserligen erbjöd Volvo Assistans att kabla igång bilen igår, men eftersom Volvo-verkstaden var stängd så såg jag det inte som en praktiskt lösning, då hade jag fått ge mej ut att köra med bilen direkt utan att veta om den startar igen... Jag vill ha bilen på verkstad efter helgen så får de läsa ut alla felkoder som kommit och testa batteriet med en "brödrost".
av plamek
Tänkte jag skulle summera mina startproblem nu när bilen verkar fungera som den ska. En liten update:
Sedan bilen var ny har den alltid verkat ha låg spänning, dieselvärmaren har i princip aldrig gått att starta, och fönsterhissarna har man fått återställa väldigt ofta.

Misstankarna riktades direkt mot batteriet som jag förstått av forumet inte har någon superkvalitet. Fick in bilen på verkstad och de återställde alla felkoder. En felsökning skulle göras, men det var en månad bort tills deras "felsökare" skulle börja arbeta igen. Jag påtalade batteriet, och det byttes på plats för att se om det blev bättre eller sämre tills bilen skulle tillbaka på felsökning.

Efter en månad kommer jag tillbaka med bilen, den har fungerat och startat bra säger jag. "Då var det fel på batteriet alltså" säger verkmästaren, och någon felsökning ska därmed inte göras då "det går inte att hitta ett fel som inte finns". Lite snopen åker man hem, men bilen funkar ju som den ska ändå...

Efter ytterligare en månad får jag en faktura på 2500 för en nytt batteri samt verkstadskostnad för byte. Nu menar verkstaden att man inte kan reklamera mitt gamla batteri till Volvo då de kontrollmätt det och inte funnit något fel på det. Dessutom var det JAG som föreslog att batteriet skulle bytas... Då kom verkstaden undan både en felsökning och ett nytt batteri, ka-ching!!! :D

Prolog: Nu när jag vet att bilen är ok så har jag fått monterat en underhållsladdare. Jag ville inte montera den när bilen krånglade (verkstadens förslag) så man inte bara kompenserar ett strömfel med stödladdning av batteriet.
av Peanuts
plamek skrev: Efter ytterligare en månad får jag en faktura på 2500 för en nytt batteri samt verkstadskostnad för byte. Nu menar verkstaden att man inte kan reklamera mitt gamla batteri till Volvo då de kontrollmätt det och inte funnit något fel på det. Dessutom var det JAG som föreslog att batteriet skulle bytas... Då kom verkstaden undan både en felsökning och ett nytt batteri, ka-ching!!! :D
Jag har ju haft liknande problem med min bil, en 2011 DRIVe. Jag är nu inne på mitt tredje batteri sedan juni förra året vilket alltid har bytts på garantin. Det som visade sig sist batteriet byttes var att Volvo-verkstadens nya, dyra, batterimätare inte fungerar. Min bil varnar för låg batterispänning medan batterimätaren visade full hälsa och laddning på batteriet. Verkstaden använde då en vanlig syramätare vilket visade att batteriet var kasst! Du skulle ju kunna be dem mäta batteriet igen med en annan mätare.

Jag är visserligen inte säker på om de problem jag har haft beror på batteriet eller om det är någonting annat underliggande som äter upp batterierna. För mig kan det ibland räcka med att lämna bilen 3 dagar för att den ska bli strömlös.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]