Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex.bj
Hej!

Ska imorgon besiktiga min 240 '86, är nervös som attan för den har stått över vintern och har säkert rostat sönder här på västkusten.

I alla fall, mina bromsar beter sig underligt. Pedalen sjunker efter någon sekunds bromsande. Det är inga problem att få stopp på bilen eller låsa hjulen, men som sagt efter en stund sjunker pedalen och man får trycka igen.

En mekaniker sa att det kan vara reduceringsventilen, så jag försöker få tag på en men det verkar inte finnas någonstans! Varken på bilia, biltema, bildelsbasen.se eller laga.se eller någon annanstans. Har någon annan haft problemet?

Hittar något som heter bromskraftregulator, är det samma sak?

Tacksam för svar!!
av Ebbe
Din mek är ute och cyklar! Felet på ditt bromssystem är med nästan 100% säkerhet en defekt huvudbromscylinder. Det läcker förbi bromsvätska inne i cylindern o det gör att du kan bygga upp ett tryck, men att pedalen sjunker då du fortsätter att belasta den.
En repararionssats med nya packningar kostar nån hundring det är inte svårt att byta.
Däremot måste du lufta hela bromssystemet efter detta, vilket kan vara knepigt om luftningsnipplarna sitter fast.
av alex.bj
sjysst! då provar jag det. hinner dock inte innan besiktning, blir det körförbud tro?
av alex.bj
...Nej det blev det inte!

Däremot en rostig balk som måste svetsas, eventuellt blir det skroten ändå.

Tack för hjälpen!
av Volvo_Perka
Vad är det för 240 då??

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]