NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Vet ni hur det ligger till med Polestar uppgradering på en T5 motor på en C70N. Kommer den inom kort eller tar det lång tid innan det kommer. Läste att uppgraderingen inte påverkar bensinförbrukningen eller gör motorn optimalare, utan ger enbart högre hk. Andra motortrimningar effektiviserar ju motorn och minskar bränsle förbrukningen. Hur kommer detta sig. Någon som vet.
Användarvisningsbild
av CabBO
Tack för svaret. Återkommer med vad dom svarade.
Användarvisningsbild
av CarMan
När det gäller bräsnleförbrukning som framförallt på dieslar sägs gå ner när man trimmar. så är det så att det finns lag krav för vad bilen får släppa ut för gifter.
dom som trimmar bilar skiter i alla lagar o regler.
Volvo därimot har ett lagligt trim...
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag har mejlat Polestar och fått ett besked nu. Det är så att uppgraderingen på en T5:a är försenad och skulle vara färdig nu egentligen, men den kommer i sommar. Polestar Performance lanserar flera nya optimeringar i sommar och däribland är då T5. Det är provkörningar och certifieringstesterna som tar längre tid än planerat. Det finns inget exakt datum för en lansering, men säger att man får hålla koll på deras hemsida.
Effekt optimering på T5 blir 250hk/350Nm för 8900:-

Har frågat dom om det är max optimering för dom med 250hk på denna motor. Väntar på svar där.

Då jag själv har 230hk i min T5:a så tror jag inte det är värt det med 20hk för 8900:-
Det finns annat att lägga pengarna på
Användarvisningsbild
av sand3rs
CabBO skrev:Jag har mejlat Polestar och fått ett besked nu. Det är så att uppgraderingen på en T5:a är försenad och skulle vara färdig nu egentligen, men den kommer i sommar. Polestar Performance lanserar flera nya optimeringar i sommar och däribland är då T5. Det är provkörningar och certifieringstesterna som tar längre tid än planerat. Det finns inget exakt datum för en lansering, men säger att man får hålla koll på deras hemsida.

Har frågat dom om det är max optimering för dom med 250hk på denna motor. Väntar på svar där.

Då jag själv har 230hk i min T5:a så tror jag inte det är värt det med 20hk för 8900:-
Du menar inte att de är försenade? Känns som det här hänt förrut. :)

8900kr för 20 hk är dyrt och 250hk ur den motorn är snålt tilltaget trots allt.
av Linqid
sand3rs skrev:
CabBO skrev:Jag har mejlat Polestar och fått ett besked nu. Det är så att uppgraderingen på en T5:a är försenad och skulle vara färdig nu egentligen, men den kommer i sommar. Polestar Performance lanserar flera nya optimeringar i sommar och däribland är då T5. Det är provkörningar och certifieringstesterna som tar längre tid än planerat. Det finns inget exakt datum för en lansering, men säger att man får hålla koll på deras hemsida.

Du menar inte att de är försenade? Känns som det här hänt förrut. :)

8900kr för 20 hk är dyrt och 250hk ur den motorn är snålt tilltaget trots allt.
Man kunde ju åtminstone pressat upp den till 260 hk som den sista T5:an i V70 låg på..
Användarvisningsbild
av CabBO
Nu har jag fått svar ifrån Polestar Performance angående optimering till 250hk. Jag undrade ju om det inte skulle gå att få ut mer hk än 250hk.

Dom menar att uppgraderingen som är framtagen i samarbete mellan Volvos motorutvecklingsavdelning och Polestar Performance har lagts på en nivå där motor och drivlina utnyttjas optimalt för att ge en förstärkt körupplevelse och en kraftreserv i situationer där den behövs.

Deras erbjudande är ett komplett paket med optimering, serviceuppdateringar och garanti. Dom är ensamma om att erbjuda detta och priset ska sättas i relation till vad man får, tycker dom.

Nu har jag fått svaret och är nöjd med det. Vill man inte köpa deras svar så finns det ju andra motortimningar att göra, men antagligen till andra principer än det Polestar har.
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag håller med dig om detta. Har fått höra i från i varje fall en person som har Polestar uppgraderat sin motor att det verkar som om det ger mer hk i motorn än papperet visar efter en uppgradering. Kan vara en nybehagskänsla enligt personen, men han har jämfört runt lite och kommit fram till den slutsatsen. Är det så att det ger mer än papperet visar så kan det ju börja bli intressant med en uppgradering för 8900:- som ger mer än 20hk.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]