Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janbanan
har en v70-01 2.4 som inte vill starta ibland.Man åker i väg med bilen och allting e normalt men nu har det hänt två gånger på en vecka att den helt plötsligt inte vill starta.radio belysning funkar men när man vrider nyckeln till steg två då händer det ingenting,startmotorn går inte runt inte en tillstymmelse till o försöka starta.Sen när bilen har stått kanske 1tim då går den igång.har haft den på verkstad men dem konstaterar bara att den funkar ju normalt!!!Funderar på om det skulle kunna vara larmet som spökar,men sist när den inte starta det var i samband ett motorstopp och sen gick det inte få igång den och larmet var definitivt inte aktiverat då.SNÄLLA Hjälp MIG
Användarvisningsbild
av Mats
Kan ju vara startspärren som spökar för dig.
Du måste nog in på Volvo för en riktig felsökning, det där är inget man mekar med själv...
Användarvisningsbild
av olafixar
jepp låter som startspärren...nästa gång du får problem prova och "larma" och "larma av" bilen en eller några gånger...
av andezon
nästa gång det händer prova att vricka på kabeln till startmotorn den kabel som bara sitter påtryckt på ett stift! ganska vanligt fel att det blir okontakt där, att det skulle vara startspärren har jag väldigt svårt att tro för då ska startmotorn gå runt, startspärren stänger av bränslet genom motorstyrenheten, vilket innenbär att vid första startförsöket startar bilen me dör bara en bråkdels sekund efter att bilen startat...
Senast redigerad av 1 andezon, redigerad totalt 0 gånger.
av janbanan
Provade larma på o av flera gånger utan resultat får känslan av att värmen spelar en viss roll för han har inte strulat kall!!
(stort ingrepp fixa startspärr?kostnad?? man blir ju mörkrädd för dagens rep kostnader!!)
av noll3one
Hade också liknande problem på min s60 01 , i mitt fall så var det kablarna till startmotor som var dåliga (gav dålig kontakt) jag tror den var grön sitter under startmotorn. På verkstan bytte de till en ny och sen dess har den gått bra.
av PiedPiper
Nu har jag inte fullkoll på volvobilen - nybliven ägare men på min förra bil, Audi S4 så uppstod ett liknande problem som du beskriver.

Då var det något som kallades typ "kamlägesgivare" som började bli dålig.
av Rickard
Hade samma problem med min gamla v70-98 starta ibland och ibland inte efter 3 turer innne på en volvoverkstad kom dom fram till att startkransen till startspärren var sliten och bytte den till en kostnad av ca:300 kr och efter det
gick bilen som den skulle.
Användarvisningsbild
av greeeken
Rickard skrev:Hade samma problem med min gamla v70-98 starta ibland och ibland inte efter 3 turer innne på en volvoverkstad kom dom fram till att startkransen till startspärren var sliten och bytte den till en kostnad av ca:300 kr och efter det
gick bilen som den skulle.

En volvo verkstad som bytte för 300 kr? Vart i landet finns den verkstaden??.
Startsåärr låter ej trodligt, skulle isåfall testa med reservnyckeln,startar den då utan problem så har säkert nyckeln blivit avmagnetiserad eller så.
Tror som dom flesta här att det är kabeln till startmotorn som ä vaj
av maf
Med automatlåda kan man ju som bekant inte starta bilen om växelväljaren ligger i annat läge än P eller N. Kan det inte vara något fel på givare eller liknande där? Prova växla lite och försök sen starta igen.
Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]