Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillolle
I min V70-03 så lyser motorlampan ibland och slocknar lika fort, kört data både via mekonomen och volvo -org utan att någon felkod hittats. Så nu till min fråga kan det vara så att det är fukt vid lambasonden? Eller är det så att jag behöver uppdatera mjukvaran i boxen? Oroar mig lite inför besitningen då dom tydligen kör nån koll o letar fel via databoxen, och det skulle inte förvåna mig om det hittas fel då bara för att ge mig ombesiktning. Tacksam för svar om det är någon med samma fel som har nå tips.
av draxxx
Hmm, kör tester via databoxen? Vad menar du med det?

Jag körde in och besiktigade med lampan tänd, blev om bes på den. Körde en månad senare in till bilprovningen igen, stog på parkeringen släkte lampan med hjälp av datorn sen in och de kollade bara om lampan var släckt och sen var det klart...

Visar sig dock att den indikerar för att min luftmassemätare är död :/

Men har du kollat efter felkoder när motorlampan har lyst? :) För jag har för mig att där är bara felkoder om den lyser.
av Lillolle
Jag har testat felkoder när lampan lysyt utan att få ngn felkod, för mig knepigt men hatar lampor som lyser
av draxxx
Då är vi två som hatar dom....Som sagt, själv hade jag problem med Lmm, men hade du varit inne på volvo och fått felsökning?

Edit: När jag sökte efter mitt problem så köpte jag en ny lambda (främmre) men det visade sig att det inte var den så nu har jag en volvo original lambda liggandes för en billig peng :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Det finns alltid en felkod om motorlampan lyst.
av draxxx
CarMan skrev:Det finns alltid en felkod om motorlampan lyst.

Ville ha för mig det med :)
av Lillolle
Efter den årliga besiktningen så vet jag nu felet
Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad PO106 insugningsrörtryck/barometertryckkrets, område/ prestanda-problem.
Avläsa felkkod och nollställa känd felkod samt göra en nedladdning av mjukvara till styrenhet uppgradering ECM samt Ecm bensin uppgradering, kostnad 544 kr tänk om dom gjort detta från början då man provat alla möjliga utvägar , då har man sparat lite pengar.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]