Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla kunniga!

Har precis köpt mig en s60 2,5t 2005a.
Har dock lite problem direkt!

Först hade jag 17 tums däck på och när jag körde över gupp klonka det under bilen, vill ha det till att de kom bakifrån under bilen.

Slängde på 18tums däck och nu börjar problemen på allvar, ett skrapande ljud från vänster bakdäck så fort man kör på en ojämnhet! Är man full bil uppstår skrapljudet hela tiden!

Upplever även att bilen går svajjigt på vägen! Samt vibrationer (hackAr i ratten) vid gaspådrag och inbromsning.

Några förslag vad detta kan vara?
Är 18tums för stort?
Däcken är 225/45/18.

Stötdämpare som är kassa? Den har automatisk nivåreglering enligt papperna.
Bilen har fått 13500mil.Fullservad osv. Besiktigad med 17 tum för 1mån sedan ua
Tacksam för svar!
Jovisst låter det så, men varför gör det de? Något som är dåligt,? Automatiska nivåregleringen? Dämpare? För stora däck till denna modell som har enligt specifikationerna "lågt sportchassie" .
Att däcken skrapar i är jag helt säker på, men vill veta om någon har en teori varför
Du har köpt däck till dina 18" som är 2,5 cm högre än dina 17". Du borde valt lägre profil (40) om du inte ville ha större hjul (missvisande hastighetsmätare dessutom).
Sen kanske dina nya 18" fälgar har fel ET så fälgens centrum kanske ligger för långt in. Vad har du för ET?
Tack för svaret! Konkret och väldigt troligt! Har slängt på vinterdäcken nu och såg att de andra 18tummarna skavt på insidan av skärmkanten!

Hur kollar man om nivåregleringen/stötdämparna är i ok skick?
Tycker ändå det klonkar lite när man kör på gubb osv nu, men de är kanske Volvo :-)

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]