Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#408470
AndS skrev:En avgörande faktor när ni nu jämför förbrukning under liknande förhållande är; kör ni manuell eller automat? I alla jämförelser måste det anges och kan påverka 1-1,5dl/mil för en V70.
Ett annat exempel är detta med däck; vår bil med odubbade vinterhjul Continental, 205/16, går snålare på vinterväg än vad den gör med sommardäck Michelin, 225/17 om man jämför landsvägskörning, kan nog skilja upp till en 0,5dl/mil.
Så automat, lite mera tungrullande däck och lite extra plus på hastigheten, kan säkert ge 2-3dl högre förbrukning jämfört med manuell, lite mera lättrullande däck och mjukkörning inom hastighetsramarna.
Så du menar att Volvo är så mycket sämre än flertalet andra märken att bränsledeklarera förbrukningen så att en bil med automat skall ha en förbrukning som avviker med 70-80% vilket det gör på landsväg , Volvo uppger 0,54l /milen, min är nästan omöjlig att få att gå under 0,85l/milen
Detta är den största avvikelsen jag någonsin har haft i moderntid efter det som man fokuserat på förbrukning o jag brukar inte reagera, men jag gör det när jag har upptäckt att jag får tanka mer ofta än på flera år med samma körning.
Min senaste Volvo innan denna var en XC90 D5 den drog inte mer på landsväg än denna V70 som då har en "modernare" motor och bilen är mindre samt utan AWD...man kan väl konstatera att utvecklingen har gått framåt overallt utom på Volvo....
#408474
Nya tallen för S80 MY11 på int. website också!

S80 D5:

MY10 Blandat körning 6,7/6,2
MY11 Blandat körning 6,3/5,3
MY10 Stad 9,4/8,7
MY11 Stad 8,8/6,7
MY10 Landsväg 5,2/4,8
MY11 Landsväg 4,9/4,4

MY10 CO2: 164/178
MY11 CO2: 139/166

Not bad :)
#408490
pixelworks skrev:Nya tallen för S80 MY11 på int. website också!

S80 D5:

MY10 Blandat körning 6,7/6,2
MY11 Blandat körning 6,3/5,3
MY10 Stad 9,4/8,7
MY11 Stad 8,8/6,7
MY10 Landsväg 5,2/4,8
MY11 Landsväg 4,9/4,4

MY10 CO2: 164/178
MY11 CO2: 139/166

Not bad :)
Nä det är inte dåligt...Volvo har alltid haft bra siffror på pappret ...men verkligheten är en helt annan, snacka om glädjesiffror.
#408491
Steff 99 skrev:
pixelworks skrev:Nya tallen för S80 MY11 på int. website också!

S80 D5:

MY10 Blandat körning 6,7/6,2
MY11 Blandat körning 6,3/5,3
MY10 Stad 9,4/8,7
MY11 Stad 8,8/6,7
MY10 Landsväg 5,2/4,8
MY11 Landsväg 4,9/4,4

MY10 CO2: 164/178
MY11 CO2: 139/166

Not bad :)
Nä det är inte dåligt...Volvo har alltid haft bra siffror på pappret ...men verkligheten är en helt annan, snacka om glädjesiffror.
Och det skulle vara unikt för Volvo på vilket sätt?

Hur kan du vara så säker på att siffrorna för MY11 är glädjesiffror?
Volvo är ju kanske den tillverkare som bättrat sig mest de senaste åren. 1.6D är ju ett utmärkt exempel.

Äh, jag blir så trött på forum där folk bara gissar med bergsäkert tonfall. Eg. har ju inte jag heller den minsta aning om förbrukningen på MY11, men ska vi hålla oss till verkligheten så har ju motorerna knappast blivit törstigare för varje år, utan tvärtom. 2010 års D5 drar ju mindre än 2009 års, och varför ska inte 2011 års kunna dra ännu mindre om de gjort några ändringar?

Sannolikt är du en usel chaffis som inte kommer ned i den bränsleförbrukning som är möjlig och därför blir sur. :mrgreen:

Å andra sidan, vad spelar 1-2 dl hit eller dit för roll. Man är ju mer eller mindre idiot om man fäster stor vikt vid det. Jag menar, vilken blir den bästa affären på säg 3 år. En V70 D3 eller t.ex. en BMW 520D som kanske drar något mindre, men som kostar mycket mer i kapitalkostnader?
#408499
Enzo skrev: Å andra sidan, vad spelar 1-2 dl hit eller dit för roll. Man är ju mer eller mindre idiot om man fäster stor vikt vid det. Jag menar, vilken blir den bästa affären på säg 3 år. En V70 D3 eller t.ex. en BMW 520D som kanske drar något mindre, men som kostar mycket mer i kapitalkostnader?
Grejen är att jag tror inte att skillnaden blir så stor som man tror när man räknat in den fria service som BMW erbjuder samt mycket bättre andrahandsvärde. Men en BMW 520D ska jämföras med en D5 om något.
#408500
Ja, jo, det är klart AMLI, man har ju ganska höga servicekostnader de första tre åren på en ny bil... NOt :wink:
Procentuellt tror i alla fall jag att andrahandsvärdet på en BMW 520D är lägre än en V70 D5, men det är en gissning bara..
#408513
Amli skrev: Men en BMW 520D ska jämföras med en D5 om något.
Nä inte en 177 hk 2.0D mot en 205 hk D5

Ta 525 204 hk mot D5 205 så är det mera rättvist.
#408515
Amli skrev:Jag repeterar, jag tror inte skillnaden blir så stor som man tror. Jag säger inte att det blir billigare...
Vidare, om man tycker att servicekostnaden inte är något, vad är då 1dl/milen.... ;-//
För de stackare som sitter 5-8k mil och mer i sina bilar varje år så är ju såklart den där dl/milen intressant.. (jag är, som tur är, inte en av dom)
Klart att servicekostnaden "är något" men det rör sig ju inte om några stora summor de tre första åren. Inga summor som motiverar skillnaden.

Du har såklart rätt i det du skrev nyss att du inte sa att det blir billigare, men att skillnaden ser anorlunda ut.
Tittade själv på en 520D innan jag köpte volvon, och det skillde ganska mycket i totalkalkylen på dessa bilar.. Men det är ännu en äpple/päron-jämförelse...
#408522
VolvoB20 skrev:
Amli skrev: Men en BMW 520D ska jämföras med en D5 om något.
Nä inte en 177 hk 2.0D mot en 205 hk D5

Ta 525 204 hk mot D5 205 så är det mera rättvist.
Varför? BMW 520D har numera 184hk men har ändå samma prestanda och förbrukning som en V70 D5 MY11. Jag tror inte ens att 525D finns kvar nu. "Gamla" 525d slår nya D5 på alla punkter.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 35
Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]