Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hur mycket kostar ditt billån i månaden?

0-499
11
25%
500-999
2
5%
1000-1499
8
18%
1500-1999
4
9%
2000-2999
12
27%
3000-3999
5
11%
4000-4999
1
2%
5000-5999
1
2%
6000-
Inga röster
0%
Användarvisningsbild
av camaro69
OT. Frågeställning och svar verkar passa utmärkt i Ekonomiforumsdelen.

Billån ?:-/

Bostadslån? Ja
av bilgalen
Var och en får ju göra vad han eller hon vill med sina pengar. Men min personliga uppfattning är ju att det är ganska galet att betala större summor på ett billån. Man kan ju verkligen diskutera om man har råd med ny bil om man betalar tex 4000kr i månaden i lån.

Lägg pengarna på saker som behåller värdet istället. Hus/lägenheter, sommarstugor, båtar och konst :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad som är en rimlig månadskostnad kan ju bara den som betalar respektive summa avgöra!
Det skiljer ju trots allt en hel del i lön mellan olika individer, så 4000:- för en är väl att jämföra med en 500-lapp för någon annan..
Så att betala 4000 i månaden på ett billån är väl inte så konstig om man har pengarna och vill ha bilen!?

Sen kan man ju diskutera investeringar i allmänhet, och min generella ståndpunkt är att om jag kan och vill köpa en sak så gör jag det!
Sen skiter jag blankt i om saken är värd något när jag är klar med den, jag köper ju tex inte en ny svart bil om jag vill ha en grön, bara för att svart är mer lättsåld sen (hypotes). Sen har jag full förståelse för om man vill göra en en investering i varje affär man gör, men då får man ju köpa en Volvo PV eller något liknande..
av bilgalen
Tjänar man tillräckligt bra och har en sund ekonomi så kan man också spara ihop en ansenlig slant på relativt kort tid. Då behöver man inte låna så mycket så man får månadskostnader på 4000kr eller mer. Man kan väl istället se till att betala halva bilen (eller kanske något mer) vid köp och låna resten.
av Lövet
bilgalen skrev:Var och en får ju göra vad han eller hon vill med sina pengar. Men min personliga uppfattning är ju att det är ganska galet att betala större summor på ett billån. Man kan ju verkligen diskutera om man har råd med ny bil om man betalar tex 4000kr i månaden i lån.

Lägg pengarna på saker som behåller värdet istället. Hus/lägenheter, sommarstugor, båtar och konst :)
Alltså, kostnaden för lånet är ju inte 4000kr i månaden. Det är bilens värdeminskning som ligger på de nivåerna och du måste amortera så mycket. Kostnaden för lånet = räntan, brukar vara någon hundring i månaden med de låga räntor vi har i dagsläget.

Även om du betalar en bil kontant så kan själva kostnaden för den vara 4000kr i månaden. Det är bara en fråga om man betalar i förväg eller under tiden man äger bilen.
av bilgalen
andreas_lofgren skrev:
bilgalen skrev:Var och en får ju göra vad han eller hon vill med sina pengar. Men min personliga uppfattning är ju att det är ganska galet att betala större summor på ett billån. Man kan ju verkligen diskutera om man har råd med ny bil om man betalar tex 4000kr i månaden i lån.

Alltså, kostnaden för lånet är ju inte 4000kr i månaden. Det är bilens värdeminskning som ligger på de nivåerna och du måste amortera så mycket. Kostnaden för lånet = räntan, brukar vara någon hundring i månaden med de låga räntor vi har i dagsläget.

Även om du betalar en bil kontant så kan själva kostnaden för den vara 4000kr i månaden. Det är bara en fråga om man betalar i förväg eller under tiden man äger bilen.
Det vet jag väl sjävklart. Men högre månadskostnader innebär högre lånade belopp med större räntekostnader som följd. Håller man ner lånebeloppen minskar förstås räntekostnaden.

Men var och en gör ju precis som den vill. Det här var min åsikt. Samtidigt är jag ju förstås glad att det finns folk som gör så här. Då blir det fler fräscha beg.bilar i hallarna för mig och andra att köpa :)
av Arnold
Jo det är ju idealet om man kan amortera av lånet i samma takt som värdeminskningen. Men det kanske inte är så viktigt om man tänker behålla bilen minst tills den är betald enligt den betalningsplan som man har. Då betalar man ju de första årens höga värdeminskning i efterskott - så att säga.
av Lövet
Många brukar ju säga att de ska behålla bilen "i 10 år minst" men sedan börjar det suga i bilbytartarmen redan efter 3. 8)

Min poäng = se till att aldrig ha högre skuld än vad bilen är värd. Man kan hamna i väldigt tråkiga situationer annars.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Precis, sen är det ju som så att bilen kanske håller sig hyfsat hel säg dom första fem åren om man åker som en medelsvensson mellan 1500 och 2000 mil.
Då är det rätt skönt att ha betalat av bilen när den närmar sig 5 år så man har utrymmet för de kommande reparationerna..
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]