Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
om frihjulet är helt, så frihjular generatorn åt ena hållet, annars inte.

När bilen är avstängd står generatorns remskiva still, försök då att vrida på själva genaratorn, får deta tan att remskivan rörsig så är frihjulet helt. (någor jlud kommer du inte höra)
av jaob
CarMan skrev:om frihjulet är helt, så frihjular generatorn åt ena hållet, annars inte.

När bilen är avstängd står generatorns remskiva still, försök då att vrida på själva genaratorn, får deta tan att remskivan rörsig så är frihjulet helt. (någor jlud kommer du inte höra)
Om jag plockar bort remmen och provar att snurrar på generatorn så ska det gå lätt att snurra remhjulet åt ena hållet bara. Och går det så är den hel. har jag fattat rätt ???
Men man ska orka med handkraft att snurra på den har inte en aning om hur tungt den ska gå.
Användarvisningsbild
av CarMan
Plockar du bort remen kan du ju snurra hr du vill åt alla håll.

väljer du att göra den varianten där du plockar bort remen, så måste du spärra generatorn så den inte snurrar. (om du nu inte kan känna att den frihjular gnnom att snärtigt vrida hjlet)
av jaob
CarMan skrev:Plockar du bort remen kan du ju snurra hr du vill åt alla håll.

väljer du att göra den varianten där du plockar bort remen, så måste du spärra generatorn så den inte snurrar. (om du nu inte kan känna att den frihjular gnnom att snärtigt vrida hjlet)

Hmm okej bara jag som är trög antar jag :D.

Men det ska gå och kolla frihjulet med remmen på plats.
Genom att försöka att köra ner en mejsel och trycka den så den snurrar och se om den frihjular.
Låter knepigt men ska försöka att kolla upp det..

Det betyder alltså att när det börjar gå tungt så ska frihjulet koppla in så det ska gå lätt och på så sätt kan man bända med en mejsel och se om den frihjular.
av jaob
CarMan skrev:avbeställ remspännaren. (Mekonomen är som sakg inte expert på din bil!)
frihjulsnavet kollar du enkelt genom att snyrra på generatorn, görs enkelt med en skruvmejsel, som du petar på fläcktvingarna. generatorn ska gå att snyrra åt ena hållet
har försökt att göra som du sa med att peta med en skruvmejsel på "fläktvingarna" och kunde inte se att den rörde på sig överhuvudtaget (provade att pressa åt båda hållen)

Hur hårt bör man pressa för att den ska röra på sig ? jag tog i ganska mycket men kunde ta i mer men våga inte :)

Är det svårt att byta frihjulet om det nu bara är det som det är fel på ???
av jaob
Ett litet filmklipp... dock så suger kvaliten på klippet då jag la upp den på youtube..
Men kan maila den ifall nån vill se i bättre kvalite.

Svårta att se spännarn men man ser att den rycker är lättare att se på orginal filmen...

av jaob
Okej om man nu behöver byta frihjulet på generatorn kan man göra det själv ??? hoppas verkligen det då verkstaden kommer ha stängt hela helgen när jag äntligen har tid att fixa med bilen...
Vad behöver man ha för grejer ?
vad ska man tänka på ?
Hur sitter det fast ?
av jaob
Seriöst jag får fan damp,, att man hela tiden måste ha massa specialverktyg för att göra nått så simpelt som att byta ett litet hjul...
Om jag fattat det rätt så måste man ha nån hylsa som är 12tandad utvändigt...
Helt seriöst !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det går åt ett "specialverktyg" (standardverktug för frihjul) för att byta frihjulet.

demontera generatorn, ta med den till volvo, där du har köppt ett nytt frihjul & be dom hjälpa dig att byta på en lös generator. Kostar dig max 100:-

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]