Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bohhaa
när ska man byta kamrem på en v70 -98 2.4 och vad heter den service punkten på tyska om man ska leta i service boken.
av Uninium
Borde vara som på min 850,7500mil och kamrem heter Zahnriemen på tyska
av Frigge
12000 mil eller 8 år är det som gäller på en -98.

/Fredrik
av Uninium
ja du ser,varför är det så tidigt på 850? inte ens gamla audin har så kort imellan kamremsbytena...
Användarvisningsbild
av ketto
På årsmodell -92-93 är de 7500 mils intervall! Från -94 är de 12000 mil!
Osäker om vissa -94 har 7500 mils intervall

På tidiga modellerna är de 21 mm kamrem medans senare har 23 mm!
av Bohhaa
hmm hur svårt är det att byta då. om man nu skulle vilja göra det för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
av ketto
Bohhaa skrev:hmm hur svårt är det att byta då. om man nu skulle vilja göra det för säkerhets skull.
vet inte hur svårt de är att byta! Troligtvis enkelt!
Bara man får markeringarna rätt så ska de inte va några problem!
Och spännaren har ja hört och läst att man ska va försiktig me när man klämmer ihop den!
av Bohhaa
ok kanske ska kolla på det ingen som vet någon gör det själv sida på volvo på nätet eller det kanske står med i haynes
Användarvisningsbild
av ketto
Bohhaa skrev:ok kanske ska kolla på det ingen som vet någon gör det själv sida på volvo på nätet eller det kanske står med i haynes
de står i Haynes hur man gör! Köp den boken och läs noga så ska du se att de fixar sig!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Spännaren är som en gasfjäder till bakluckan fast hårdare, och rejält dämpad inåt. Klämmer man ihop den för snabbt går den sönder. Volvos verktyg spänner en fjäder mot den så den får gå in i sin egen takt, men det går att göra i skruvstycket om man är försiktig. Det ska ta minst 5 minuter.
Du behöver en bra låspinne med, en spik är mjuk och kroknar direkt.

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]