- mån 10 maj 2010, 18:01
Upptäckte att sommarhjulen från förra V70'n var 17-tummare när jag skulle slänga på dem på den nyinköpta V70'n. Bilarna är helt identiska förutom färgen men tydligen har den gamla sålts med 17-tummare och därmed fått in det i regbeviset. Den nya såldes och reggades med 205/55R16.
Jag snackade med Bilprovningen idag som inte hade några invändningar mot att godkänna bilar med andra däck/fälgar än de i regbeviset - så länge man inte ändrar omkretsen med mer än 5%.
Frågan är om man behöver montera styrutslagsbegränsare? Eller är det onödigt? Riskerar jag (eller någon annan i äktenskapet) att skava sönder däck eller innerskärmar om jag kör utan? Är det värt pengarna (drygt 2000:- på Bilia) för material och arbete då dem monterar utslagsbegränsare?
En titt i hjulhusen visade att även 16-tummarna skavt lite i innerskärmarna.
Eller är det någon som har fräscha 16-tummare på alufälg och vill byta upp sig till 17-tummare?
Båda bilarna är uttagna -06 men den nyare är modellår -07.
Jag snackade med Bilprovningen idag som inte hade några invändningar mot att godkänna bilar med andra däck/fälgar än de i regbeviset - så länge man inte ändrar omkretsen med mer än 5%.
Frågan är om man behöver montera styrutslagsbegränsare? Eller är det onödigt? Riskerar jag (eller någon annan i äktenskapet) att skava sönder däck eller innerskärmar om jag kör utan? Är det värt pengarna (drygt 2000:- på Bilia) för material och arbete då dem monterar utslagsbegränsare?
En titt i hjulhusen visade att även 16-tummarna skavt lite i innerskärmarna.
Eller är det någon som har fräscha 16-tummare på alufälg och vill byta upp sig till 17-tummare?
Båda bilarna är uttagna -06 men den nyare är modellår -07.
- By perhall