- mån 10 maj 2010, 15:59
#408217
Mc exemplet blir ju lite fel tror jag, men kan inte riktigt sätta fingret på det. Lasten på en mc är rörlig i allafall, vilket bidrar till att den tippar över. Samtidigt är den ju rätt kort i förhållande till vikten.
Men i allafall, lasten ligger som sagt still(ej flytande) och då kan den inte flytta sig. Alltså måste det vara rörelseenergin som ger den vikt ökning som blir, inte lasten.
Svårt att säga något om din 5cm fråga så det är luftfjädring och den nivåändrar mest hela tiden oavsett hur mycket du lastar, alltså justerar in sig till rätt nivå hela tiden.
När jag har kört har jag sett mätaren röra sig vid enstaka till med 1 ton, men absolut vanligast duttar den på 500kg ungefär. Men det måste ju vara rörelseenergin som gör de utslagen, inte att lasten ändrar sig.
När det gäller bromsverkan bak och fram vet jag inte om det är likadant på lastbil som pb, men den bromsar mer på framhjulen.
len skrev: Uj, jag håller mig ifrån vägbaneanalysen... Men när det gäller bilen hoppar jag på :) vikten på bilen är där den är. Eller massan rättare sagt. Omfördelningen typ MC:n är talande. Om du bromsar och vi säger att bilen niger 5 cm. Om du står still, hur mycket måste du lägga på fronten för att den ska niga 5 cm? Denna "vikt" motsvarar omfördelningen av kraften mellan axlarna. På p-bilar har man av denna anledning (som du vet!) knappt någon bromsverkan bak vid tvärbroms då större delen av kraften flyttas framåt. Sedan om det är 1 eller 4 ton vid tvärnit, låter jag vara osagt.Har varit på långkörning och kört sönder lite väg..

Mc exemplet blir ju lite fel tror jag, men kan inte riktigt sätta fingret på det. Lasten på en mc är rörlig i allafall, vilket bidrar till att den tippar över. Samtidigt är den ju rätt kort i förhållande till vikten.
Men i allafall, lasten ligger som sagt still(ej flytande) och då kan den inte flytta sig. Alltså måste det vara rörelseenergin som ger den vikt ökning som blir, inte lasten.
Svårt att säga något om din 5cm fråga så det är luftfjädring och den nivåändrar mest hela tiden oavsett hur mycket du lastar, alltså justerar in sig till rätt nivå hela tiden.
När jag har kört har jag sett mätaren röra sig vid enstaka till med 1 ton, men absolut vanligast duttar den på 500kg ungefär. Men det måste ju vara rörelseenergin som gör de utslagen, inte att lasten ändrar sig.
När det gäller bromsverkan bak och fram vet jag inte om det är likadant på lastbil som pb, men den bromsar mer på framhjulen.
Divide et impera