Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rauski
halloi!
skall köpa en beg. bil om ca: en månad, alltså i juni.
Jag har funderat på olika märken och modeller, men är lite sugen på volvo igen.
Min förra volvo var ju en pålitlig bil kändes det som.
nu till fråga: vilken modell skall jag satsa på? t.ex 440 är inte aktuellt ,men annars...
bilen får kosta 10.000 - 15.000 kr .
vilken modell är hållbar/pålitlig? bensinsnål mm.
kanska svårt att svara på dessa frågor, men jag vill gärna ha förslag.
mvh.Rauski
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
850 eller 940? 850in är lite modernare ? :) Kanske bensinsnålare också :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
alla bilar i den prisklassen är ju gammla & slitnaa, så det är stor skilnad mellan exanplaren. Man måste alltså komlla noga på varje bil för att få tag i nått som funkar hyfsat.

För att få bästa bilen för dom pengarna köper du en så liten bil som möjligt & gärna av ett "billigt" märke som inte är så atraktiv.

som exempel så får du en Ford fiesta i mycke bättre skick, än en Porche 911 om båda kostar 15000:-
av Arnold
Det är som CarMan säger; I den prisklassen vet man aldrig om man får en bensinsnål bil. En gammal Volvo är sällan bensinsnål. Hur det är med det är en överraskning man får när man haft bilen en tid. Jag håller nog ändå på 850/855 det är ganska mycket bil för pengarna.
Användarvisningsbild
av camaro69
Vem fan vill ha en rostburk som Ford Siesta?

Nu går nästan skam på torra land. Här efterfrågas ett seriöst råd kring Volvos modeller och vilka svar som levereras. Köp liten bil, Ford Fiesta o s v.

Ett seriöst råd är att köpa en Volvo 850 då det är en modernare konstruktion än 940. Bränsleförbrukningen hänger mest på hur man använder högerfoten.
Krocksäkerheten är också betydligt bättre i en 850, än en gammal Siesta.
av Rauski
Nää! en ford har jag lovat mig själv att aldrig äga igen, så fiesta är ingen alternativ.
Kör en gammal golf nu, men vill ha en bil med mer comfort ,då jag kör ganska mycket
Jag pendlar bl.a 13 mil till jobbet ,ca: 10 gånger per månad.
tack för alla svar , bra att få input.
Jag har ju lite tid att fundera innan det är dags att börja jaga.
mvh.Rauski
av Arnold
Rauski skrev:Men om vi säger så här då......en 850
hur mycket drar den (eller borde dra) på motorväg, 0.7per mil ? mer.. 0.9 , om den drar runt 0,7 -0,8 så är det acceptabelt.
mvh.Rauski
Klarar du dig med 0,7 - 0,8 på en 850/855 så kan du hoppa och vara lycklig. Med de erfarenheterna jag har tror jag knappast det är möjligt. I stadkörning hamnar du troligtvis något över litern. Men du får mycket komfort och säkerhet. Det blir något helt annat än en gammal Golf.
Användarvisningsbild
av Loner
Arnold skrev: Klarar du dig med 0,7 - 0,8 på en 850/855 så kan du hoppa och vara lycklig.

Nu sålde jag min -92:a för 5 år sen, men den hade dragit 0,84 i snitt om jag minns helt rätt dom år jag ägde den.

/L

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]