Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Har fått ett skit iriterande missljud som typ låter som "skrammel".
Och det kommer ifrån multiremmen nånstans vid motorn men har inte en aning om vad det kan vara för något.

det låter i 0,5 sek när jag startar bilen sen om man står på tomgång och duttar till på gasen lite så hör man det ibland i typ 1 sek varje gång man duttar till. Kör man med bilen så hörs inget utan det är när man ska åka iväg som det låter... Och det låter inte varje gång heller utan bara ibland och riktigt högt.. har fått för mig att det beror lite på om acn har slagit igång och det går tyngre. Men hoppas verkligen inte att det är nått med Ac kompressorn...

Funderar på om det kan ha nått med remspännaren att göra att den är dålig och det blir nått missljud men det är bara en teori jag har.. för man ser att den rör sig ganska mycket då oljudet hörs...
Sen prova jag att knacka lite på den och då skrammla det tyckte jag men prova även på en annan v70 och det va samma ljud på den när jag knacka, dock rörde den sig inte lika mycket som min..

Nån som vet va det kan vara annars ???

Är det svårt att byta remmspännaren ?, Hur mycket prylar måste man plocka bort för att komma åt ?
kan man fixa själv eller är det lämna in som gäller...

Jobbigt eftersom man inte vet om det är det som är felet :(
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Hade oljud på min V70 -02 på volvo sa man remspännaren jag bytte den blev inte tyst prata igen med folk på volvo då sa dom om remmen slår på tomgång men blir rak direkt man gasar lite så är det frihjulsnavet på generatorn så jag kika remmen den hoppa bytte frihjulsnavet blev tyst och fint. remspännaren bytte jag med och öppna huven och skruva lös den behövdes inge specialverktyg eller plocka bort nå.
av jaob
snoddasD5 skrev:Hade oljud på min V70 -02 på volvo sa man remspännaren jag bytte den blev inte tyst prata igen med folk på volvo då sa dom om remmen slår på tomgång men blir rak direkt man gasar lite så är det frihjulsnavet på generatorn så jag kika remmen den hoppa bytte frihjulsnavet blev tyst och fint. remspännaren bytte jag med och öppna huven och skruva lös den behövdes inge specialverktyg eller plocka bort nå.
Skrammlar inget på tomgång eller när man kör med bilen utan det är just när man gasar till då skrammlar det till...
jag kolla lite snabbt och det såg riktigt bökigt ut att byta den :S... trångt och jävligt såg inte änns bultarna som spännaren sitter fast med...
Användarvisningsbild
av CarMan
Låter som ett trasigt frihjul på generatorn.
Du får bara skramen vid start, för då går AC kompressorn.
Sen på tomgång så har du bara ljud när AC kompressorn går.
Sen oavsett om ac kompressorn är på eller ej, så har man ljudet vid 1200-1800 rpm
stämmer det?
av jaob
CarMan skrev:Låter som ett trasigt frihjul på generatorn.
Du får bara skramen vid start, för då går AC kompressorn.
Sen på tomgång så har du bara ljud när AC kompressorn går.
Sen oavsett om ac kompressorn är på eller ej, så har man ljudet vid 1200-1800 rpm
stämmer det?

brukar skrammla till när man ska åka iväg.
Har kollat och spelar ingen roll om ac kompressorn har slagit till eller ej jag kan få fram ljudet ändå..
Har inga missljud alls om bilen står på tomgång utan det är bara när jag gasar till.
har inte tänkt på vilket varvtal det gäller men det är strax över tomgång iallafall...

Remen ser ut att gå rakt och fint på tomgång.
Dock har vi konstaterat att spännaren rör på sig ovanligt mycket då missljudet hörs. Om man jämför med andra v70.

varit inne på mekonomen och han gissa på spännaren för att den rörde sig så pass mycket men han va inte hundra... har beställt en iallafall men lär väl inte va det som är felet...

det där med frihjulet på generatorn lät ju lite intresant kan man kolla på nått sätt om det är dåligt ??? märker man det om man snurrar på det för hand ?
Användarvisningsbild
av CarMan
avbeställ remspännaren. (Mekonomen är som sakg inte expert på din bil!)
frihjulsnavet kollar du enkelt genom att snyrra på generatorn, görs enkelt med en skruvmejsel, som du petar på fläcktvingarna. generatorn ska gå att snyrra åt ena hållet
av jaob
CarMan skrev:avbeställ remspännaren. (Mekonomen är som sakg inte expert på din bil!)
frihjulsnavet kollar du enkelt genom att snyrra på generatorn, görs enkelt med en skruvmejsel, som du petar på fläcktvingarna. generatorn ska gå att snyrra åt ena hållet
Får lämna tillbaka den sålänge jag inte har monterat den på bilen så det är lugnt...
jag fatta inte riktigt hur du mena att jag skulle göra.. Går det inte att snurra remhjulet på generatorn med handen ?

Ska den gå lätt eller trögt när man snurrar ? om den är dålig hur märker man det ? lär ju knappast skrammla om man står och vrider på den med handkraft.
av jaob
snoddasD5 skrev:Vad kosta remspännaren på mekonomen?? och vad kostade den på volvo??
inte en aning va den kostar på volvo men på mekonomen kostar den 599 kr

Frihjulet kostar 639 kr på mekonomen. Får väl beställa ett sånt sen om man lyckas konstatera att det är det som är felet...

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]