Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80-04
Emiljonsson7 skrev:För mig är den bra! Iaf när jag fick den i paket med andra saker. Liksom centrallås för några år sedan var lyx så är det rätt praktiskt att kunna låsa/låsa upp från avstånd. Jag ser luckan lite på samma sätt. Som indviduellt tillval kanske den är mindre prisvärd men jag ser den som en bra sak av flera skäl:
  • I vinterns slask med skitig bil (i synnerhet bagageluckan) slipper man röra luckan = rena händer både för att öppna och stänga då jag lastar in jobbväskan där bak varje dag
  • Man kan öppna inifrån huset om det ösregnar och man snabbt vill komma ut till bilen och komma undan regnet.
  • Man slipper ställa ned pappkassarna i regn och slask när man handlat. Eller öppna när man själv sitter kvar i bilen och min fru som har handlat kommer mot bilen
Det där med att det kan gå sönder vet jag inte riktigt. Hela bilen är ju fullproppad med elektronik och luckan är förmodligen det minst avancerade elsystemet på bilen.

Att den inte går att fjärrstänga tror har med säkerhet att göra. Tror aldrig Volvo skulle tillåta att du kunde fjärrstänga luckan inifrån eller med fjärren. Barn och andra skulle kunna skada och klämma sig. Mina barn har t.ex. en tendens att stå precis under luckan när vi lastar i och ur bilen. Jag får ofta be dem flytta sig innan jag trycker på knappen.
När du tar ut sakerna från bagageutrymmet och står där med dina kassar i näven och skulle inte vilja sätta dom ner i slasket. Då måste du lyfta opp armarna på 2 meters höjd med kassarna i handen och lyckas trycka på stängningsknappen! Nog skulle det vara lättare att göra det med fjärren.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
:) Ja fast lasta ur kassar gör jag ju hemma och då öppnar jag och ställer sedan in alla kassarna i groventrén. När bagaget är tomt så stänger jag med knappen. Jag håller självklart med att det hade varit fint med en stängningsfunktion via fjärren men ser att det är svårt att lösa med tanke på säkerheten så som luckan funkar idag.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är väl inte ett dugg svårt att få till en säker stängningsfunktion via fjärren! Det är ju precis lika säkert som att trycka på knappen på luckan, vända sig om å gå, efterssom det tar en stund för luckan att stänga så kan säkert något barn komma mellan då med. Och då träder klämskyddet in! = Problemet löst oavsett om du trycker på en knapp på luckan eller på fjärren.....
av Steff 99
Variosboy skrev:Det är väl inte ett dugg svårt att få till en säker stängningsfunktion via fjärren! Det är ju precis lika säkert som att trycka på knappen på luckan, vända sig om å gå, efterssom det tar en stund för luckan att stänga så kan säkert något barn komma mellan då med. Och då träder klämskyddet in! = Problemet löst oavsett om du trycker på en knapp på luckan eller på fjärren.....
Min går inte att låsta före det luckan har stängt sig, är det även så på en bil utan elstängning ?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Min går att låsa utan att luckan är stängd, men inte att larma, med andra ord måste man låsa med nyckeln om luckan är öppen..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, den ändringen kom nog i och med MY10 för på min förra MY08 kunde jag låsa och larma redan innan luckan var helt stängd.

Kring att stänga med fjärren så tror jag att Volvo helt enkelt ser det som en säkerhetsåtgärd att du måste befinna dig vid luckan när du stänger den. Iaf säkrare än om du står 30 meter bort och inte ens ser bagaget.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är väl mer tänkt att man inte av misstag ska kunna stänga luckan. Böjer jag mig in i bagaget och råkar klämma åt nyckeln i fickan så går ju bagaget igen i så fall. Ok att det finns skydd för att man inte ska klämma sig, men jag tycker att det känns vettigast att bara kunna stänga den med knappen på luckan.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Man kan ju råka stänga dörren med foten mellan också..
Klart att man kan gardera sig för potentiella risker, men ibland blir det mestadels löjligt tycker jag..
Folk kan ju gå i och ur hissar utan att klämma sig, så då borde en baklucka på en bil med fjärsstängning funka för dem också!
av Barnen
Av all extrautrustning jag har på min XC70 är dessa två de absolut bästa och mest använda:
1/ Elbacklucka. Fantastiskt när det regnar! Suveränt att kunna stänga med ett knapptryck då man har saker i händerna.
2/ Tidsinställning till Webasto värmaren. Ett måste på höst, vinter samt vår när man inte har garage.

Mvh

Kenneth
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Min elbaklucka har funkat kanon sen bilköpet. Men idag verkar det som om knappen gav upp på luckan för stängning.
Är den dyr att byta?

Mvh
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset