Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
taxi skrev:Öh.. Ja, efter en lång tur då jag kände lite snabba ryck under färd, dom känns ju mer vid låg hastighet, sen på tomgång gick den normalt med ECC på behaglig temp, testade att dra ner till kallaste, gick också normalt, vred upp till 28 grader då började kopplingen "smattra". ?:-/
Detta smattrande kan jag tänka mig ge den obehagliga ryckiga gången också
Fetmarkerade låter ju lite konstigt, ju varmare du ställer in ju mindre krävs av komressorn,varför smattrar den då? Borde ju rimligtvis vara tvärtom i ditt fall( likabra att skriva att den ska inte smattea i normala fall ;))
Användarvisningsbild
av taxi
...Varför den började smattra just när jag vred på värme fattar inte jag heller, Men jag har ju som sagt kännt det under körning, så det verkar ju som att det är nåt som händer lite då och då
Användarvisningsbild
av taxi
Bild
Och visst ser väl remskivan ganska lättåtkomlig ut genom höger hjulhus..? :D (Om jag får för mig att testa schimsning)

Fast hjulet på bilden kanske är drivhjulet? Vilken dålig koll jag har egentligen :oops:
av *pettson*
Det är remskivan på vevaxeln du hittat. För att hitta din schimsningspunkt så får du kika åt höger. AC pumpen sitter FRAMFÖR vevaxeln. Där är det inte lika gott om plats. Men det går att skapa plats trots allt.
Användarvisningsbild
av taxi
Med tanke på spelet på ca 0,7 mm vid AC-pumpen tänkte jag att magneten kanske är aningens svagare på min än andras som verkar behöva 1 mm spel innan den glappar för mycket, så jag provar schimsning om jag klarar det själv..

Har införskaffat 3st M5-skruvar med sex-kantskalle, 25 mm långa + skalle, har fattat det som att jag ska skruva in dessa i yttersta remskivan för att liksom pressa ut den efter att ha lossat centrumbulten så ska schimsen sitta innanför, nån som kan säga att jag fattat rätt? Har också förstått att det är j**ligt trångt så jag ska räkna med att skrika, svära och blöda lite 8)

Tack återigen för alla svar!
Ingen som gjort detta? Ska iaf prova imorn att schimsa om kompressorhjulet, har varit där med bladmåttet idag igen, och det går ju att få ner 0,9 mm-bladet också, även om det går lite trögare så jag kanske hade lite bråttom med mätningen igår..
B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]