Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Momentum skrev:
Tartryffel skrev:
Japp, och det tar längre tid att läsa många filer än en stor..
Det är väl snarare att det tar längre tid att läsa in att det finns många filer än en fil, eftersom innehållet i filen inte läses utan bara att det finns filer, så spelar inte storleken någon roll, denna gång :D
helt korrekt - jag fastnade i datorvärlden :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En lite bättre navigationsfunktion vore inte helt fel, har 200.000 låtar på datorn men tar bara med ett litet antal ut i bilen annars blir det megajobbigt att bläddra.
Användarvisningsbild
av AndersP
Är det nån sem vet hur många mA som usb-uttaget ger vid laddning :?:
av Tartryffel
AndersP skrev:Är det nån sem vet hur många mA som usb-uttaget ger vid laddning :?:
Med risk för att vara besserwisser här nu: Det är inte så att en spänningskälla "ger" en viss ström, strömmen är bara en produkt av effektuttaget. 500 milliampere = 0.5 ampere och vid 5 volt blir det då ett maximalt effektuttag på 2.5 watt. Dvs att du inte får koppla på saker som tillsammans drar mer än det, på samma ledning.
Nämner det inte för att peta någon i ögonen, utan för att man inte ska räkna med maxuttaget på varje källa.

Det finns förresten många laddare med USB-kontakt som tål 1 ampere numera. Många 12 volt ciggpropp till USB är sådana. Bara som info.
Användarvisningsbild
av AndersP
Tartryffel skrev:
AndersP skrev:Är det nån sem vet hur många mA som usb-uttaget ger vid laddning :?:
Med risk för att vara besserwisser här nu: Det är inte så att en spänningskälla "ger" en viss ström, strömmen är bara en produkt av effektuttaget. 500 milliampere = 0.5 ampere och vid 5 volt blir det då ett maximalt effektuttag på 2.5 watt. Dvs att du inte får koppla på saker som tillsammans drar mer än det, på samma ledning.
Nämner det inte för att peta någon i ögonen, utan för att man inte ska räkna med maxuttaget på varje källa.

Det finns förresten många laddare med USB-kontakt som tål 1 ampere numera. Många 12 volt ciggpropp till USB är sådana. Bara som info.
Ja det är med el är inte lätt. Min fråga bottnar i att jag köpt en HTC Desire och den laddar, ser det ut som, när man stoppar den i USB-uttaget.
Ipoden jag brukar ha där laddar helt perfekt
Men nu sägs det att om man köra GPS i Desiren drar det hårt på batteriet.
Man kan då välja att använda en billaddare som man kopplar till 12V uttaget, och då dyker det upp en många alternativ, där de flesta ger 500mA men för att inte gå minus på batteriet behövs det en billaddare som ger minst 1000mA, och det är lite svårt att hitta.
Den här sägs ge mer än det står i specen, hursomhelst är den smidig :D
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 1623&path=
av Tartryffel
AndersP skrev:
Tartryffel skrev:

Ja det är med el är inte lätt. Min fråga bottnar i att jag köpt en HTC Desire och den laddar, ser det ut som, när man stoppar den i USB-uttaget.
Man kan då välja att använda en billaddare som man kopplar till 12V uttaget, och då dyker det upp en många alternativ, där de flesta ger 500mA men för att inte gå minus på batteriet behövs det en billaddare som ger minst 1000mA, och det är lite svårt att hitta.
Då föreslår jag att du köper en sån här: http://www.dustinhome.se/pd_5010125054.aspx
Den klarar upp till 1A och "alla" använder den, även icke-HTC-användare.
139 kr med studentrabatt och fri frakt. Har du inte rabatten så kan jag ordna beställningen åt dig.

Ang att "gå minus" så har inte det med adaptern att göra. Laddaren behöver en viss last för att ladda batteriet, den har en viss effekt. Aningen klarar laddaren att ladda batteriet mer än det förbrukas, eller så klarar den det inte. Den ändrar sig inte beroende på vad adaptern eller någon annan del i kretsen klarar av. Amperetalet är bara ett mått på hur mycket trådarna/säkringen tål. Strömförbrukaren (i det här fallet laddaren) "vet" inte vad kretsen klarar av, den belastar kretsen med den effekt den har oavsett vad kretsen tål.

Om strömuttaget överstiger spänningen (12 V) x maximal belastning (0.5 A) = 6 W så kommer säkringen att gå sönder. Finns ingen sådan så brinner trådarna upp.

Det är precis samma sak som att koppla in en 5 kW byggfläkt i ett vanligt vägguttag. Där har du 230 V och normalt en säkring på 10 A, vilket gör att du maximalt kan ta ut 2300 W där. Byggfläkten kommer inte gå på halv effekt (vilket skulle motsvara att din laddare inte lämnar lika mycket som telefonen/GPS:en förbrukar) i det läget. Lasten på nätet är 5 kW och därmed kommer säkringen att gå sönder pga värmeutvecklingen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndersP skrev:Ja det är med el är inte lätt. Min fråga bottnar i att jag köpt en HTC Desire och den laddar, ser det ut som, när man stoppar den i USB-uttaget.
Det är inte så enkelt att 1000 mA räcker har jag märkt.

Jag har 6-7 st olika USB laddare och de som de står 5V 1000 mA på klarar inte att ladda mina HTC lurar utan jag går nästan back om man kör GPS och allt, om jag bara laddar tar det 6 timmar att få fullt batteri.

Två laddare är dock märkta 5.2 V 1000 mA, dessa laddar upp HTC telefonerna 5 ggr så snabbt (runt en timma) även om GPS är på.
Användarvisningsbild
av AndersP
VolvoB20 skrev:
AndersP skrev:Ja det är med el är inte lätt. Min fråga bottnar i att jag köpt en HTC Desire och den laddar, ser det ut som, när man stoppar den i USB-uttaget.
Det är inte så enkelt att 1000 mA räcker har jag märkt.

Jag har 6-7 st olika USB laddare och de som de står 5V 1000 mA på klarar inte att ladda mina HTC lurar utan jag går nästan back om man kör GPS och allt, om jag bara laddar tar det 6 timmar att få fullt batteri.

Två laddare är dock märkta 5.2 V 1000 mA, dessa laddar upp HTC telefonerna 5 ggr så snabbt (runt en timma) även om GPS är på.
:-O)
Det är såna här tips som är bra. STORT TACK :-)-)
Användarvisningsbild
av Bowe
Hej!

Ursäkta om jag gör en liten vändning av trådens tidigare innehåll men det rör i alla högsta grad om USB-funktionalitet eller rättare sagt avsaknad av densamma.
Har laddat ner ca 10 GB på ett 16 GB USB minne (ZAP slider usb Flash drive, köpt på Teknikmagasinet).
Har laddat ner ca 250 mappar o 2000 filer i MP3-format. När jag ansluter detta står det oläsbar i radion.
Anslutit ett annat minne (1GB) för test där jag laddat ner ett antal mappar som fungerar alldeles utmärkt.
Är det någon som har erfarenhet av ej fungerande USB-minnen och som kan tala om var/vad jag skall handla för typ för att det skall fungera. ?:-/

Hälsningar Bosse W
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]

Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]