Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kör en V70 2,4D (-10) aut med jämna (och ojämna) mellanrum. Den ligger på 0,6 på färddatorn. Går absolut mest motorväg i 120+. Kan säga att jag blev imponerad efter tankning när det står 1200km till tom tank! :) Det ser jag inte på min XC60 D5 R-design kan jag säga! :wink:
Jag körde i torsdags sträckan Sthlm-Umeå. Jag körde lagligt i princip hela vägen (+10km/h på hastighetsmätaren). Den verkliga förbrukningen vid tank landade på 0.7l/milen och det stod 1280 km till tom tank efter tankning.
Jag kör gamla 185hk med breda 18" så jag är sjukt nöjd med den förbrukningen.

Normalt när jag kör och har lite mer tidspress brukar förbrukningen på samma sträcka ligga på runt 0.75.
XC90_Executive skrev:Kör en V70 2,4D (-10) aut med jämna (och ojämna) mellanrum. Den ligger på 0,6 på färddatorn. Går absolut mest motorväg i 120+. Kan säga att jag blev imponerad efter tankning när det står 1200km till tom tank! :) Det ser jag inte på min XC60 D5 R-design kan jag säga! :wink:
På färddatorn ..ja, där ligger jag ca 0.68 på landsväg ..men i verkligheten slår min fel mellan 20-30% till min nackdel.. :-O) men som jag skrivit tidigare är detta helt normalt enligt "Volvo" när jag ställt frågan till Bilia varför det diffar så mycket.

Slutsats.....färddator och verklighet är en STOR skillnad... :-(O)
Man lyckades att fara till månen på -60 talet , men man klara inte att få en färddator mer noggran än ovanstående missvisning 2010, 40 år senare!!!... ?:-/

Det med 120 mil till tom tank måste ligga default, för det säger min också, trots att jag på tanken innan haft en verklig förbrukning på ca 0,9l/mil.
Steff 99 skrev:Man lyckades att fara till månen på -60 talet , men man klara inte att få en färddator mer noggran än ovanstående missvisning 2010, 40 år senare!!!... ?:-/
På förra bilen jag hade knappade man tex bara in korrektion +22% <enter> så visade den rätt sedan om den tex visade 22% för lite,
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Man lyckades att fara till månen på -60 talet , men man klara inte att få en färddator mer noggran än ovanstående missvisning 2010, 40 år senare!!!... ?:-/
På förra bilen jag hade knappade man tex bara in korrektion +22% <enter> så visade den rätt sedan om den tex visade 22% för lite,
Du har så rätt, ett antal andra märken har utvecklingen kommit så långt att det går att justera, precis som du säger :twisted: ...men kan detta vara ett sätt för Volvo att försöka manipulera oss ägare att tro att bilen drar mycket mindre än den gör i verkligheten?

Jag skall tanka idag, jag kollade färddatorn, nu står den på en förbrukning av 0,68...tanklampan började lysa nu på morgonen, trippmätaren stod på 765 km
Enbart landsväg på denna tank, Göteborg -Köpenhamn och en sväng i Skåne och tillbaka...snitt fart 88 kmh..

Återkommer med resultat.
Jag tankade i går. Fick i 64 liter och hade kört 83mil, dvs 0.77 liter per mil. Färddatorn stod på 0.73. Blandad körning på den tanken, med en övervikt mot 50 och 70-väg. En tur till Alingsås och en till Landvetter är allt jag kan komma ihåg som har varit lite längre turer.
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:
Du har så rätt, ett antal andra märken har utvecklingen kommit så långt att det går att justera, precis som du säger :twisted: ...men kan detta vara ett sätt för Volvo att försöka manipulera oss ägare att tro att bilen drar mycket mindre än den gör i verkligheten?
Det var en BMW men jag kan trösta dig med att BMW också har gått i samma idiot-spår som volvo och plockat bort justeringns-funktionen på de nya modellerna.

Och ja, jag tror på din konspirationsteori, 99% av alla färddatorer visar ju alldeles för optimistiska värden för att göra förare och biljournalister på bra humör när de tittar på de oriktiga värden som rabblas fram i displayen ?:-/

Eller så är det för att svenska MKI dieslen har lägre viskositet och flödars snabbare genom spridarna vilket ger för låga värden.
Falk skrev:V70II 2.4D-175 manuell. Efter 5 månader vinter med 2000mil blandad vardagskörning 0.67 på datorn och 0.74 enligt pump/vägmatare.
Ren landsvägskörning ger ca 0.6 enligt pump/vägmätare.

Okej tycker jag...
Min v70 2,4d -10 har gått ca 800 mil och drar ca 0,6- 0,65 blandat och ca 0,55 långkörning. Med 245/40/18 och takbox. Då kör vi enligt hastighetsbegränsningarna. :)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 35

Har du kollat på Biltema i Norrtälje?

Finns S/V60 T6/T8 med det större batteriet […]

Kopplar man ur knacksensorn kanske sådant sk[…]