Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
ber om ursäkt!
fattade det var i sverige med? eftersom debatten är så stor främst här på forumet.
isak
Användarvisningsbild
av StringerBell
isak skrev:ber om ursäkt!
fattade det var i sverige med? eftersom debatten är så stor främst här på forumet.
isak
Det är snarare så att journalister älskar sådana här nyheter. "Skenande bilar", liksom...
av samz
Det är oxå lite konstigt att det bara är i Tyskland som volvobilar har drabbats, jag undrar hur många bilar rulla i Tyskland av de aktuella motorerna jmf med Sverige? Skulle vara intressant att veta. Borde väl vara många fler i Sverige.

Jag har inte fått ngt brev iaf. Kanske dyker upp i veckan. Om det är en egenskap kopplad till dieselmotorer borde väl detta kunna hända andra tillverkare oxå, eller?
Användarvisningsbild
av StringerBell
samz skrev:Det är oxå lite konstigt att det bara är i Tyskland som volvobilar har drabbats,
Kanske för att man där oftare och längre kör i riktigt höga hastigheter? Kan det spela roll?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
samz skrev:Det är oxå lite konstigt att det bara är i Tyskland som volvobilar har drabbats,
Kanske för att man där oftare och längre kör i riktigt höga hastigheter? Kan det spela roll?
Verkar snarare vara tvärs om, i Tyskland körs bilarna med extremt låga hastigheter under lång tid, ibland timmavis i köerna på autobahn.

Det är väl då dieseln rinner ner i tråget.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
isak skrev:ber om ursäkt!
isak

Ingen fara, men en lustig sak är faktiskt biodiesel, den har väl högre enerinnehåll än svensk MKI diesel om jag minns rätt.

Eurodiesel är ju bäst eftersom den har mera enerig än MK1 diesel, men MK1 diesel blir lite bättre när man tillsätter biodiesel.

Elller var jag ute och cycklade nu ?
Användarvisningsbild
av isak
har de löst algtillväxten i biodiesel? vilket jag M FL- är mest rädd för.
har själv ingen erfarenhet, då jag kört bara en tankning delvis med husvagn? har faktiskt ingen i min närhet som sagt något om energiinehållet, så det är nog ingen dramatisk skillnad?
isak
Användarvisningsbild
av len
VolvoB20 skrev:
CalleV70 skrev:[Varvtalsspärren sköter om motor under tiden jag bromsar ner.
Tyvärrr inte så den reglerar bara insprutet och det är redan av och oljan kommer via insuget istället. Motorn kan lätt varva sönder.

Rent teoretisk skulle man kunna rädda läget med att slå av tändningen, ja just "tändningen" för flera dieselbilar (flesta volvo) har ett gasspjäll som slår igen när man slår av strömmen för att motorn ska sluta snurra på kortare tid.
Läste rekommendation från Volvo att lägga i friläge och bromsa! Dom bör väl ha koll på läget. Verkar ju smartast... Om motorj-veln börjar varva okontrollerat, så vill jag nog stanna fort.
Användarvisningsbild
av isak
du vet ju inte hur länge den varvar okontrollerat?
hur mycket olja som gått upp i intercooler insuget? det kan ju likställas med ett turboras!
har tagit rätt på ett flertal lastbilar där de till och med bränt upp kopplingar för få stopp på dem!
isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:
VolvoB20 skrev:
CalleV70 skrev:[Varvtalsspärren sköter om motor under tiden jag bromsar ner.
Tyvärrr inte så den reglerar bara insprutet och det är redan av och oljan kommer via insuget istället. Motorn kan lätt varva sönder.

Rent teoretisk skulle man kunna rädda läget med att slå av tändningen, ja just "tändningen" för flera dieselbilar (flesta volvo) har ett gasspjäll som slår igen när man slår av strömmen för att motorn ska sluta snurra på kortare tid.
Läste rekommendation från Volvo att lägga i friläge och bromsa! Dom bör väl ha koll på läget. Verkar ju smartast... Om motorj-veln börjar varva okontrollerat, så vill jag nog stanna fort.
Koll på läget och smartast, kanske det....

För volvo är det ju säkerheten först som gäller, alltså koppla ur och bromsa och låt motron varva till den rasar.

För oss som är lite snåla och inte har råd med motorbyte så vill man kanske prova att bromsa ned motorn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]