Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ozzyman
Hej!Jag är ny här på forumet men jag behöver hjälp med min Volvo 850 SE manuell vxl - 96 års modell.Problemet började med att lambda lampan började lysa!Åkte då till lokala Volvo service verkstad och "kollade" fel koder och de fick fram detta: motorlampa lyser EFI-521 lambdasondsuppvärmning Def lambdasond.Bilen går,gick väldigt bra före och när lambda lampan började lysa.Bilen har gått 16000 mil och är servad och skött elingt service häfte/handbok.När jag bytte lambda sonden så går bilen illa på tomgången (gick mycket bra innan bytet av lambda!),varavar upp som den skall stillastående men så fort man lägger i ettans växel och ska köra i väg så hackar och rycker den något otroligt,känns kraft och orkeslös under 3000 varv men över 3000 varv går den "skapligt".Vad är det för fel?Går ju knappt att köra med den....Gick som sagt som en klocka före bytet av lambdasonden!Köpte ny lambdasond på Biltema.....Tacksam för alla förslag och svar!!!

Mvh.Ozzyman
av Ozzyman
Jag köpte den som är för Volvo 850 = Biltema : 52956 850-ser 2,5 8.91-96 LAMBDASOND VOLVO 58cm 4-pol 699.00:- .Liknade min original lambdasond!

Mvh.Ozzyman
av *pettson*
Ozzyman skrev:Jag köpte den som är för Volvo 850 = Biltema : 52956 850-ser 2,5 8.91-96 LAMBDASOND VOLVO 58cm 4-pol 699.00:- .Liknade min original lambdasond!

Mvh.Ozzyman
Den sonden är till för 20V modeller. INTE 10v modeller. 20v modeller kör med 1v signalsystem. 10V kör med 5v signalsystem.
av Ozzyman
"pettson:Den sonden är till för 20V modeller. INTE 10v modeller. 20v modeller kör med 1v signalsystem. 10V kör med 5v signalsystem."Hur vet du det?Du har säkert rätt men varför säljer Biltema "fel" lambdasonder?Står inte någonstans om att det är "olika" lambdasonder för 20V och 10V motorer........
Tack för svaren i alla fall...........

Mvh.Ozzyman
av *pettson*
Ozzyman skrev:"pettson:Den sonden är till för 20V modeller. INTE 10v modeller. 20v modeller kör med 1v signalsystem. 10V kör med 5v signalsystem."Hur vet du det?Du har säkert rätt men varför säljer Biltema "fel" lambdasonder?Står inte någonstans om att det är "olika" lambdasonder för 20V och 10V motorer........
Tack för svaren i alla fall...........

Mvh.Ozzyman
får nog försvara eftermarknaden först. Var det dom som kom till dej och ville sälja nåt eller var det du som ville köpa, menar vems ansvaret är? Vad vet du om ditt system och din bil innan du går in igenom portarna? Frågorna jag ställer gäller överallt inte bara där. Det är inte så att expediten eller listan som säljaren har är nån lista som bestämmer allt. DU måste veta nåt också, annars är det bara orginal du kan *lita på* Men inte ens där blir allt rätt jämt.

Hur vet jag enkelt då att inte biltemas är rätt sort?
52956 är till 2 liters 20ventilers modell.
Den är således också till dess 2,5 liters 20v modell.

OCH ..hade du vetat det lilla att dom inte har samma typ av sond ( 10V och 20V ) hade du inte läst listan fel.
Det står inte heller specifikt att det är till en 10v modell.
Surt och tråkigt men kanske är det en nyttig sak inför framtide för många att OM man ska köpa saker till sin bil så bör man veta nåt om den innan. Det sparar både tid och pengar. Och det oavsett vart man handlar.
Förmodligen kommer dom flesta att tycka att jag är ett rövhål som säger så, men överallt annars använder folk sin nyvunna kunskap. Ingen handlar laktosmjölk om man är laktosintolerant. Ingen köper sockersaker om man har diabetes. Gillar man mörkt bröd köper man inte ljust, listan är oändlig på saker som folk tar reda på och minns. Bilar är inget undantag om man vill skruva med dom.
Användarvisningsbild
av JonasR
Pettson har gett dig det korrekta svaret. Du har köpt fel sond.

Ska du köpa på biltema så är den enda dom har som passar din bil denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor ... -titanium/
Universal titanium-sond, dvs inte färdig med original kontatkstycken, men fungerar kanon.

/Jonas
av Ozzyman
Tack för alla vänliga svar!Problemet är löst! :D Köpte Volvo Original Lambdasond.....
Monterade dit den och bilen går som en klocka igen!!!Gick igenom besiktningen idag utan anmärkning!En sak är säker...........Volvo Original Reservdelar............

(Biltema delar är tydligen inte lika "säkert"?) :shock:

Mvh.Ozzyman 8)
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]