Finns ett pressmeddelande från volvo nu.

-)
Misslyckad krockdemonstration med S60 5/10/2010
Demonstrationen som gjordes med nya Volvo S60 hade för avsikt att visa hur systemet Collision Warning with Full Auto Brake fungerar. Den förarlösa bilen skickades mot ett parkerat lastbilssläp i 33 km/tim och skulle ha tvärbromsat. Detta prov har genomförts 380 gånger med lyckat resultat. Detta skedde dock inte, denna 381:a gång.
De analyser som genomförts pekar på att det blev ett fel under själva förberedelsearbetet i krocklabbet. Bilens batteri var urladdat och man anslöt en snabbladdare strax innan provet skulle genomföras. Sannolikt ledde detta till att elektroniken som styr CWFAB påverkades och resultatet blev en misslyckad demonstration. Bristen ligger snarare i de förberedelser som gjordes innan demonstrationen än i själva systemet.
Dessutom kom en varningstext upp displayen som meddelade att systemet inte fungerade som det skulle. Detta hade en riktig förare sett men det kunde naturligtvis inte uppfattas av en krockdocka.
Att krockkuddarna inte utlöste berodde på att de var bortkopplade, vilket de normalt är på förseriebilar som används för olika prov för att man vill undvika skador på bilar som endast byggs i några enstaka exemplar.
Volvo Personvagnar är dock fullt övertygat om att systemet i produktionsbilarna kommer att fungera som det ska när bilarna når ut till kunderna, det har också provats av 1000-tals journalister på befintliga bilar som har Collision Warning with Auto Brake.