Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#407376
ÄRRet skrev:Inte orimliga krav? Vet att du är otroligt Volvofrälst. Men en för en verkstad som ska klara alla märken är det ju en omöjlighet? Bra Volvo! Ännu ett grepp för att ta kontroll om både försäljning av nybilar samt eftermarknad...
Finns inte en chans att en bilverkstad idag ska kunna hantera alla bilar och vara specialister med de verktyg/instrument som krävs, den tiden är förbi.
Köper jag en bil för en halv mille så varför inte någon certifierad som skruvar med den?
I branschen vi verkar måste vi ha certifierad personal för att arbete med systemen, vilket också vissa av våra kunder ställer krav på vid upphandlingar.
#407390
Ja. det handlar ju mycke om att en verksta som inte har GOD kunskap om produkten & systemen, lätt kan få bilmärket & dess system att se dåliga ut, trots att det är dom själva som inte känner till hur dom fungerar & hur man lagar dom.

har man sen i kombnation med detta inte rätt utrustning så kan reprationerna bli bristfälliga o göra att reprationen inte håller i längden o åter igen blir bilmärket smutskastat för att deras grej går sönder upprepade gånger, fast det igentligen beror på att man är på en verksta som inte är tillräckligt utrustad eller påläst.

Så självklart ställs höga krav på dom verkstäder som ska få hantera garantiärenden.
#407400
CarMan nu får du väl tagga ner lite i din entusiasm. Jag betvivlar inte att det finns duktiga och välutbildade personer på våra Volvoverkstäder. Men du beskriver en bild där alla verkar vara supermeckar och alla konkerrenter är klåpare utan koll.

Jag tror många av oss har någon historia som bekräftar att inkompitens även existerar på märkesverkstäderna.

.
#407403
ThomasT skrev:CarMan nu får du väl tagga ner lite i din entusiasm. Jag betvivlar inte att det finns duktiga och välutbildade personer på våra Volvoverkstäder. Men du beskriver en bild där alla verkar vara supermeckar och alla konkerrenter är klåpare utan koll.

Jag tror många av oss har någon historia som bekräftar att inkompitens även existerar på märkesverkstäderna.

.

Jag talade bara om vad volvo stälde för krav & varför dom stälde dessa krav (det var ju nån som frågade)
jag har inte diskuterat att alla är felfria, det kan vi ta i annan tråd.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
#407608
CarMan skrev:Ja. det handlar ju mycke om att en verksta som inte har GOD kunskap om produkten & systemen, lätt kan få bilmärket & dess system att se dåliga ut, trots att det är dom själva som inte känner till hur dom fungerar & hur man lagar dom.

har man sen i kombnation med detta inte rätt utrustning så kan reprationerna bli bristfälliga o göra att reprationen inte håller i längden o åter igen blir bilmärket smutskastat för att deras grej går sönder upprepade gånger, fast det igentligen beror på att man är på en verksta som inte är tillräckligt utrustad eller påläst.

Så självklart ställs höga krav på dom verkstäder som ska få hantera garantiärenden.
Kollar man lite snabbt så verkar det göras mer fel på volvos auktoriserade än andra? bara en känsla när man bläddrar på jagrullar...
av AndS
#407617
ÄRRet skrev:
CarMan skrev:Ja. det handlar ju mycke om att en verksta som inte har GOD kunskap om produkten & systemen, lätt kan få bilmärket & dess system att se dåliga ut, trots att det är dom själva som inte känner till hur dom fungerar & hur man lagar dom.

har man sen i kombnation med detta inte rätt utrustning så kan reprationerna bli bristfälliga o göra att reprationen inte håller i längden o åter igen blir bilmärket smutskastat för att deras grej går sönder upprepade gånger, fast det igentligen beror på att man är på en verksta som inte är tillräckligt utrustad eller påläst.

Så självklart ställs höga krav på dom verkstäder som ska få hantera garantiärenden.
Kollar man lite snabbt så verkar det göras mer fel på volvos auktoriserade än andra? bara en känsla när man bläddrar på jagrullar...
Utan att vara i bilbranschen skulle jag nog säga att påståendet inte är statistiskt säkrat, dvs hur många av nyare Volvo servas hos Volvo auktoriserad respektive icke auktoriserad verkstad. :D
Användarvisningsbild
av CarMan
#407677
Som jag nänt så har de anstälda olika kompitens nivåer & för att göra et garanti jobb så måste man har tillräckligt hög kompitensnivå för just det jobbet (alla jobb har allså olika krav på kompetens)

Finns det nån som råkat ut för att mekanikern gjort fel när man utfört ett garanti jobb??? eller vad menar du? Har du nån länk till en sån tråd?

Eller är det bara vanligt tjafs långt utan för ämnet vi är ute efter?
#407718
Det finns många andra aspekter än kompetens.
Det är nog vanligast med hög Volvo-mekar-kompetens på Volvo-verkstan. Men också vanligast med ackord-system och ingen kundkontakt, vilket gör fusk och slarv vanligare.
Sen skadar ju inte lite allmän vettighet och mek-kompetens heller. Ibland är en mek som är ganska bra på Volvo s60D5-07 och superbra på bilar i allmänet + en händig och klok person bättre än en som kan allt om alla system på S60D5-07 men i övrigt tänker mest på ackord, bonus och att gå hem...
Användarvisningsbild
av CarMan
#407742
perhall skrev:Det finns många andra aspekter än kompetens.
Det är nog vanligast med hög Volvo-mekar-kompetens på Volvo-verkstan. Men också vanligast med ackord-system och ingen kundkontakt, vilket gör fusk och slarv vanligare.
Sen skadar ju inte lite allmän vettighet och mek-kompetens heller. Ibland är en mek som är ganska bra på Volvo s60D5-07 och superbra på bilar i allmänet + en händig och klok person bättre än en som kan allt om alla system på S60D5-07 men i övrigt tänker mest på ackord, bonus och att gå hem...
Du förstod inte poengen. en som kan ala system & bilen i synerhet, vet hur man plockarisär saker utan att göra märken. han vat var han hittar informaton om hur man åtgärdar exakt den SYMTOMEN & han har till gång till et direktuppkopplat system där man kan se om Symtomen ska lagas genom en ny del eller nån annan modifiering (inte su kul för kunden att ersätta med en lika dan del o få samma problem igen)
O inte detta hjälper så kan man kontakta volvo o snabbt få specefik hjälp på just denna bil, med deta fel


(jag pratar alltså om att laga bilar, vilket kräveer speceil kunskaper i visa fall. Inte om att göra en service, men även en service blir ju bättre om man kan modellen utan & innan)
Användarvisningsbild
av Bosa
#407825
perhall skrev:Det finns många andra aspekter än kompetens.
Det är nog vanligast med hög Volvo-mekar-kompetens på Volvo-verkstan. Men också vanligast med ackord-system och ingen kundkontakt, vilket gör fusk och slarv vanligare.
Sen skadar ju inte lite allmän vettighet och mek-kompetens heller. Ibland är en mek som är ganska bra på Volvo s60D5-07 och superbra på bilar i allmänet + en händig och klok person bättre än en som kan allt om alla system på S60D5-07 men i övrigt tänker mest på ackord, bonus och att gå hem...
Samma tänk kan givetvis appliceras på en Audiverkstad, BMWverkstad, Mekonomenverkstad osv men är nog inget som är tokvanligt gissar jag på och inte något som är utmärkande för Volvo. Missnöjd personal som bara vill få tiden att gå finns det ju inom alla områden.

Så jag kanske är dum men jag väljer att se Service 2.0 ihop med personlig tekniker som något positivt till skillnad från många i denna tråd. :)

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]