Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ripper500
God kväll alla.

Skulle behöva lite råd och tips inför morgondagens uppgift.
Har en V70 1998 där jag tänkt byta båda stötdämpare bak. Dock har jag aldrig gjort detta innan, vilket gör mig osäker.
Är det lätt/svårt? Vågar man ge sig på detta utan att misslyckas? Hittar flera inlägg där många säger att det är lätt och andra att det tar flera timmar.

Som jag förstår ska det bara vara att lossa stötdämparen upptill och nertill? Eller måste man riva ner fjäder och allt?
Kommer man åt bulten upptill via bagagen i bilen eller är det olika från bil till bil?

Vad behöver införskaffas?
Stötdämpare
Nya fjädrar?
Stötdämparfäste?
Mer?

Räcker hylsor av olika slag eller behövs torx?

Tacksam för alla tips och förklaringar då jag inte finner någon guide eller liknande på internet =(
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är enkelt, det kan dock ta tid om undre fästet sitter fast hårt på bulten på bärarmen. Man lossar bara dämparen uppe och nere. Bulten ovanifrån kommer man åt från bagaget oavsett modell.dämpare + nya övre fästen är inte dumt. Sen behövs bara verktyg, hylsa till undre fästet samt fast nyckel och torx till övre fästet på dämparen. Hylssa till de 2 bultarna på stötdämparfästet behövs om man byter dem.
Användarvisningsbild
av Taxen47
En pallbock under främre fästet till bärarmen och sen en garagedomkraft i andra änden av bärarmen,för att kunna lätta på trycket från fjädern.Upphängningen hänger i dämparen när du hissar upp bilen.
av Ripper500
Ok jag förstår.
Var precis ute och titta lite och såg att dämparen inte sitter i fjädern.
Då bör man slippa riva ner hela fjädern och allt. Verkar väldigt lätt att byta stötdämparen bortsett från att man får slita för att få loss gamla rostade bultar.

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]