Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pjfj
jajävlar som det är långt från ämnet vinterdäck sommartid...

För att återgå till vägslitage så är det inte så lätt som att räkna tryck lastbil (ex. 10 ton), tryck bil (ex. 1 ton) och då tro att lastbilen sliter tio gånger så mycket på vägen. En beläggning som utan vidare tål 5 tons belastning tål då i princip hur många bilöverfarter som helst, medan belastningen från lastbilen förstör den omedelbart. Hemskt förenklat.

Det här vore enklast att visa på med ett tvärsnitt av en vägbeläggning, antingen beror spårbildningen på deformation (nedtryckning av beläggningen) eller slitage (beläggningen blir tunnare). Tung trafik och felbyggd/feldimensionerad väg står för den första delen. Tung trafik och dubb står för slitaget. Tung trafik har även en förmåga att röra runt/skjuta omkring stenarna i asfalten på ett sätt som personbilar har lite svårt för.

Det här handlar inte om att BESKYLLA någon part någonstans för någonting alls. Det är fakta.
Vi behöver lastbilar...och jag väljer dubbdäck på vintern för att jag ser det som ett bättre alternativ (använder f.ö. sommardäck på sommaren). Och det finns inte pengar till motorvägsstandard på underarbetet till alla vägar. Där är det mesta av anledningarna till att vägarna ser ut som de gör.

Edit; Jäklarns som den där B20 var snabb! :D
Användarvisningsbild
av isak
precis som B20 skrev! då skulle spårbildningen inte vara sårad i ytan! det både syns och hörs, DET ÄR DUBBSLITAGET som orsakar det. tryckskadorna går ner i bärlagret på väg-konstruktionen.
det mesta talar för sig självt, då lastbilarna inte passar i bredden på spåren!
isak
av pjfj
Har du sågat igenom och kontrollerat beläggningens tjocklek i spåren innan du kommer med de här inläggen isak?

Förklara hur dubben kommer åt att slita bort bitumenet ur asfalten så stenen lossnar...Nej, det är inte så lätt att all spårbildning kan skyllas på dubben som du gärna vill ha det till.
Användarvisningsbild
av isak
f-låt
glämde infoga saltet i kombination med dubben.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag tror inte stenen på ytan lossnar, den slipas ned av hårdmetallskäret i dubben

Åkte just samma sträcka på 30 mil med fuktig väg och bilen var nästan ren vid framkomsten.

När jag körde samma sträcka för för några verckor sedan och alla hade dubb så var ju hela bilen "vit" av stenmjölsgegga, den måste ju komma någonstans ifrån. (det var inte något salt på vägen)
Användarvisningsbild
av DogWalker
VolvoB20 skrev:Jag tror inte stenen på ytan lossnar, den slipas ned av hårdmetallskäret i dubben

Åkte just samma sträcka på 30 mil med fuktig väg och bilen var nästan ren vid framkomsten.

När jag körde samma sträcka för för några verckor sedan och alla hade dubb så var ju hela bilen "vit" av stenmjölsgegga, den måste ju komma någonstans ifrån. (det var inte något salt på vägen)

Håller med B20 i teorin angående beläggning.

Bitumenet i asfalten håller inte emot något slitage, den håller bara ihop stenarna. När stenarna slits ner försvinner bitumenet, och det är den som hamnar på billacken som svarta tjärprickar.
Och självklart måste väl alla inse att dubbdäck sliter mer på asfalten än dubbfria däck. Och det finns ju en anledning till att man vill komma bort från dubbade däck, vilket är vägslitage och en miljöaspekt.
Dock finns det även ställen där den tunga trafiken är orsaken, och då är det troligen så att hela vägens grundbärighet är slut. Samtidigt tycker jag då att det är fel att skylla på den tunga trafiken eftersom man tillåter den att köra där.
Vi har på många ställen i landet haft ett minimalt(vissa fall obefintligt)underhåll på våra större trafikleder, och det kan man bara skylla på de ansvariga för, inte någon särskild fordonsgrupp.
Användarvisningsbild
av len
DogWalker skrev: Du får halvrätt på första påståendet och fel på sista.. :D MC exemplet blir ju rätt så klart, likaså dragster.
Den bil jag kör, om jag bromsar riktigt hårt så går den upp till ca. 9 ton, 1 tons skillnad är så lite att det är inte så mycket att räkna med. Normal inbromsning 500kg kanske.
Vid start noll skillnad och likaså vid uppkommen fart..
Det är alltså inga stora vikt förändringar av den typ som du vill göra gällande.

Men, det kan ju vara så att vi pratar om lite olika saker här p.g.a. vi förklarat oss felaktigt.
Du har ju rörelseenergin som rör sig åt det håll den vill gå beroende på hur du kör, men du får ingen lastviktsomfördelning. Lasten/vikten ligger där den ligger(undantaget flytande gods) och axeltrycket är i stort sett oförändrat med vissa undantag av den typ vi pratat om.

När det gäller tankbilar så är det ingen garanti att det finns skvalpskott inbyggt, det kan vara helt öppet beroende på diverse olika anledningar som byggnation o.s.v.

:D
Uj, jag håller mig ifrån vägbaneanalysen... Men när det gäller bilen hoppar jag på :) vikten på bilen är där den är. Eller massan rättare sagt. Omfördelningen typ MC:n är talande. Om du bromsar och vi säger att bilen niger 5 cm. Om du står still, hur mycket måste du lägga på fronten för att den ska niga 5 cm? Denna "vikt" motsvarar omfördelningen av kraften mellan axlarna. På p-bilar har man av denna anledning (som du vet!) knappt någon bromsverkan bak vid tvärbroms då större delen av kraften flyttas framåt. Sedan om det är 1 eller 4 ton vid tvärnit, låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
av isak
helt rätt!
sitter det dessutom dubb i däcken, blir det svårare att skylla lastbilarna för broms skadorna i vägbeläggning en!

då förhoppningsvis lastbilskombination er är bromsanpassade, så varje axel bromsar den vikt den har. det brukar åkerier vara noga med då det är däck och bromsslitage som kostar stora pengar om det inte är OK.
det har DogWalker försökt belysa tidigare i tråden!

synd att inte flera med tunga fordon uttalar sig i tråden där erfarenheten finns.
isak
Användarvisningsbild
av len
Isak, jag tror inte du förstår vad jag pratar om. Det är fysikens lagar som vi inte kan ändra på. Jag skriber att ett tungt fordon sliter MER än ett lätt, speciellt då det kommer masströghet in i bilden (köra i en vägskada, svänga i rondell, bromsa etc).

"Erfarenhet" är inte samma sak som kunskap. om du kör taxi 10000 mil/ år gör dig inte till fysiker och kunnig om vägskador. Dock är erfarenhet ibland hjälp vid tyckande. DogWalker har erferenhet och synpunkter (dvs bra) andra har erfarenhet (kanske) men tycker utan kunskap.
Att dubb sliterm att däck sliter, att tunga fordon sliter på vägarna är helt klart. Betänk dock att dubben håller ganska länge, då den trycks in i däcket. Den slår i asfalten kanske 25 miljoner gånger (typ 5000 mil) och klarar sig. men den sliter, osagt hur mycket i relation till annat.
När du kör ner i en skada, spå orsakar ett tungt fordon snabbare ett potthål än ett lätt. Osagt hur många låtts som motsvarar ett tungt. Detta har med masströghet att gör (enklare att flytta en massa snabbt).
En tävlingscykel har ett större yttryck ( däckyta i förhållande till last) än många tunga fordon. Men ut med menet på en väg, vad föredrar du att bli överkörd av?? cykel, bil eller buss?? Givetvis cykel! Bussen ska accellerera hela vikten på en bråkdel mot den lilla asfaltskadan/kanten. Denna större kraft tas upp av asfaltkanten. Skadan växer mycket snabbare. Därför viktigt med bra beläggning, speciellt för tung trafik. (Dessa skador kommer även snabbt i rondeller).
Jag har alltså erfarenhet ( till för några år sedan) av tunga fordon och anser dom sliter på vägarna. Jag anser även att dubbdäck sliter. Jag anser även att dubbdäck är bättre på vintern.Jag vill ha hustrun på dubbdäck som kör lite ooch i tätort. Jag har själv kört dubbfritt de senaste 12 åren (Luleå- Malmö)!
av CalleV70
Ok, köper resonemanget (som är bra!). Klart det blir bra krafter med många ton på däcken. Nå, går det 10 eller 30 bilar på en lastbil i slitage?? Lastbilarna pröjsar väl 10-20 ggr mer vägskatt så något ligger väl bakom?? Fast inte går skatten till vägarna!! Det är nackdelen.
Kollat några rondeller hemma. Vissa totalasfalteras nu, men gropar/skador mest i ytterspår. Drar jag ut med bilen, spinner den väl i innerspår där lasten är mindre??
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]