NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ironmannen
#407384
Fick nu besked idag om leverans på min beställda C70 D4 den kommer i v26 :D

Och som vi har kunnat läsa i veckan så är det en helt ny motor D4 177 hk och 6vxl Powershift automat för 2011.
Väntar med spänning
Användarvisningsbild
av CabBO
#407434
Får jag fråga vad du fick ge för den och vilken utrustning du då har. Stämmer det verkligen att det bara finns T5 i bensinvariant och 2 dieselvarianter.
av ironmannen
#407454
CabBO skrev:Får jag fråga vad du fick ge för den och vilken utrustning du då har. Stämmer det verkligen att det bara finns T5 i bensinvariant och 2 dieselvarianter.
Japp den finns bara T5 i bensin och D3, D4 i diesel. I princip har den allt inkl vinterdäck blev det. D4 baserad på Summun och alla andra tillval. Pris 512 - 9,5% = netto 463
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#407500
Blir en riktigt fin bil! :-)-)

Ang motorer så är det inte konstigt att det bara finns T5 som bensinmotor. Då T5 drar lika mycket (eller t.o.m mindre i vissa fall) än 2,4 och 2,4i! Jag gillar däremot inte att man bara kan få T5 med 5-stegad automat.

Men, till D4 är det 6-stegad automat vad jag vet. Inte PS.
av ironmannen
#407536
Saxat ur AMS "Volvo erbjuder samma 2,0-liters dieselmotor (5 cylindrig) i ytterligare två utförande för modellerna C30, S40, V50 och C70. Motorn "D4" ger 177 hk och 400 Nm, lillbrorsan "D3" ger i det här fallet 150 hk och 350 Nm. Både D4 och D3 klarar givetvis de nya avgaskraven i Euro 5. För C30, S40 och V50 blir förbrukningen för både D3 och D4 5,1 l/100 km, CO2-utsläppet 134 g/km. I C70 ökar förbrukningen till 5,9 l/100 km, CO2-utsläppet blir 154 g/km. Samtliga modeller kan fås med sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat"

Kanon med låg bränsleförbrukning :D Undrar vad skatten blir på den?
Användarvisningsbild
av StringerBell
#407822
ironmannen skrev: För C30, S40 och V50 blir förbrukningen för både D3 och D4 5,1 l/100 km, CO2-utsläppet 134 g/km.
3686:- på din bil och 2740:- för ovanstående modeller, får jag det till i skatt. Varje droppe slår obönhörligt på skatten. Det är nästan en halvering mot t.ex. D5/aut. Det blir svettigt att sälja sin gamla dieselbil i framtiden med den stora skillnaden, även om dieselfaktorn på 3.15 kommer minska successivt.
XC90_Executive skrev:Jag gillar däremot inte att man bara kan få T5 med 5-stegad automat.

Men, till D4 är det 6-stegad automat vad jag vet. Inte PS.
Jo, T5:an går att få med manuell, och intressant nog är det numera en 6-växlad automat till dieslarna, precis som du skriver. Den har tidigare varit 5 växlad, med tyvärr lite märkliga utväxlingsintervaller.
av Doby
#407848
Det är väl inte powershift i dieslarna utan den gamla gear tronic lådan? Volvo verkar inte ha tagit fram en powershift som klarar dieslarnas vridmoment...
av Lövet
#407851
Såvida inte något magiskt har hänt sista tiden så lär det vara en Geartronic till D4.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#407859
StringerBell skrev:Jo, T5:an går att få med manuell, och intressant nog är det numera en 6-växlad automat till dieslarna, precis som du skriver. Den har tidigare varit 5 växlad, med tyvärr lite märkliga utväxlingsintervaller.

Har du provat beställa en manuell C70 T5? Jag kör en MY09 T5 6MT nu, men till MY11 är det bara automatlåda på T5.

Jag vet att det är 6-stegad aut till t.ex D4, men TS skrev powershift och det stämmer inte riktigt.
av Kangas1000
#407868
har alla från my11... 6 växlad låda kanske? för det får jag med i min beställda V50 D2

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]