Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#407038
ÄRRet skrev:
CarMan skrev:Det får stå för dig & den verkstan du var på, just den tidpunkten (inget varar för evigt)
Samma för dig då? Alla Volvoverkstäder just nu är felfria?
Vi har inte diskuterat eller nämt att alla volvo verkstäder är felfria.
Vi har bara nämt att ingen allbilsverksta uppfyller kraven för att få göra ett garanti jobb på en volvo.
#407123
CarMan skrev:garanti jobb få alla verkstäder göra som uppfyller volvos krav på utrustning & utbildning. (ingen utan de aktoriserade gör det idag)

Nybilsgarantin gäller bara om bilen servas enligt volvos anvisningar, många icke märks bunda verkstäder andvänder egna service protokoll & missar vissa punkter som är specefika för just din bil
Just det, enligt Volvos anvisningar, och det kan ju t ex vara en Mekonomen-verkstad. /PH
Användarvisningsbild
av Bosa
#407184
Jag finner det väldigt märkligt att det klagas på att Volvo nu inkluderar mjukvaruuppdateringar i samband med service, jag förstår helt ärligt inte problemet. Visst gör Volvo såhär för att locka mer kunder vilket inte på något sätt är konstigt, det är ju fortfarande ett företag som försöker tjäna pengar. Och det är upp till var och en att välja var man vill serva sin bil så vill man inte serva på en Volvoverkstad är det bara att lämna in nån annanstans.
Personligen tycker jag det är ett mycket bra initiativ av Volvo. :)

OT: En liten parantes angående Mekonomenverkstad, jag lämnade in bilen på en sådan verkstad sist jag servade bilen. Förutom standardservice sa jag till om att lamporna i spoilerljusen skulle bytas samt att bromsvätskan skulle bytas. Lamporna byttes men ena lampan hamnade snett och ena spoilerljuset har således fått in vatten. Bromsvätskan som skulle bytas visade sig inte vara bytt, verkstadskillen sög ur lite grann ur varje ok och tyckte det räckte. Hur jag upptäckte att bromsvätskan inte bytts var att bromsarna blev sega att släppa efter inbromsning vid -30.
Nu är detta bara EN verkstad men det räcker för mig att byta verkstad iaf så nästa gång lämnar jag in på Volvo. Skiljde inte så mycket i pris heller, tror det skiljde 800:- där Volvo var dyrare.

För att återgå till topic så med t ex BSR bör det inte vara några problem men det kräver förstås lite mer "jobb" av användaren iom uppdateringar via nätet osv. Har man däremot "chippat" styrenheten utan möjlighet till att återställa så har man ju redan tagit beslutet att riskera problem med uppdateringar så servar man en sån bil hos en auktoriserad Volvoverkstad så bör det ju gå att säga till att bilen inte ska uppdateras. :)
#407293
perhall skrev:
CarMan skrev:garanti jobb få alla verkstäder göra som uppfyller volvos krav på utrustning & utbildning. (ingen utan de aktoriserade gör det idag)

Nybilsgarantin gäller bara om bilen servas enligt volvos anvisningar, många icke märks bunda verkstäder andvänder egna service protokoll & missar vissa punkter som är specefika för just din bil
Just det, enligt Volvos anvisningar, och det kan ju t ex vara en Mekonomen-verkstad. /PH

Ja många kan säkert göra enligt vovos anvisningar, men det är vanligt att man missar vissa saker som är specefika åtkärder vitd ett vist miltal, på just din bilmodel & din motor. Dom är heller inte uppkopplade o kommer då inte åt nya ändringar i service program.

en sak man inte måste göra för att behålla nybilsgarantin är de service åtgärder som utförs isamband med service (helt kostnadsfritt) men det kan ju vara bra at göra dom om du vill slippa problem i framtiden)
#407299
"Dom är heller inte uppkopplade o kommer då inte åt nya ändringar i service program." Det jag menar. Man måste ändå alltså serva hos Volvo? Isåfall bryter väl Volvo mot reglerna?
#407318
vilka dom är inte uppkopplade?
Varför skulle volvo bryta mot reglerna. dom har som reglerna säger öppnat marknaden för alla, alla som följer deras service program & har värskor med rätt spec, kan serva bilen & behålla garantin.

Alla får också utföra garantijobb, bara man uppfyller volvos krav på utrustning som MÅSTE funas & personalen måste uppfylla volvos krav på kompitens.
Men hitils är det ju ingen som uppfyller det!
#407339
Kanske är orimliga krav? Vilka krav måste uppfyllas? Volvos krav på kompetens? Sluta nu. Menar du att Volvo har krav på verkstäder och att dom skickar ut folk för att kvalitetssäkra verkstäder? Låter som att Lloyds fått en konkurrent i VolvoPv..?
#407344
ÄRRet skrev:Kanske är orimliga krav? Vilka krav måste uppfyllas? Volvos krav på kompetens? Sluta nu. Menar du att Volvo har krav på verkstäder och att dom skickar ut folk för att kvalitetssäkra verkstäder? Låter som att Lloyds fått en konkurrent i VolvoPv..?
Dom skickar ut folk som kontrolerar verkstäderna & deras utrustning, samt att man måste ta olika prov som delar in personalen i olika kompetens nivåer, sen så kontrolerar volvo att den som gjort garant jobbet har tillräckligt hög kompetens nivå, eller högre. Minst en på varje anläggning måste ha den högsta kompitensnivån man kan ha. För att få den avlägger man ett heldagsprov som inefattar praktik & tiori, inom alla berörda datasystem & mekanik o el. detta görs på volvos anläggning i Göteborg.

Jag kan inte tycka att volvo har orimliga krav, då alla märkesverkstäder ställs för exakt samma krav, så klarar den personalarn & anläggningen av provena så har ju en allbilsverksta lika stor schans att göra det !
#407356
Inte orimliga krav? Vet att du är otroligt Volvofrälst. Men en för en verkstad som ska klara alla märken är det ju en omöjlighet? Bra Volvo! Ännu ett grepp för att ta kontroll om både försäljning av nybilar samt eftermarknad...
#407362
ÄRRet skrev:Inte orimliga krav? Vet att du är otroligt Volvofrälst. Men en för en verkstad som ska klara alla märken är det ju en omöjlighet? Bra Volvo! Ännu ett grepp för att ta kontroll om både försäljning av nybilar samt eftermarknad...
Inte orimligt!

Ska man hantera garantier så måste man kunna bilmärket bra. man vill inta ha några klåpare som skruvar.
Har man en allbilsverksta så kan man lite om många bilar o den kunskapen räcker INTE för att avgöra vissa saker m.m. man är altså inte tillräckligt kompitent på det bilmärket o får då inte hantera deras garantiärenden (detta är inte unikt för volvo, utan alla märken har liknande system)

att sen som allbilsverksta gå ut o säga att man får göra diten o datten, utan att tereda på hur det ligger till, är ju falsk marknadsföreig o lurar ju kunderna att man är duktigare på ett bilmärke än vad man är.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!