VolvoB20 skrev:*pettson* skrev:Antingen renoverar man oket korrekt, dvs isärtagning, borttagning av rost/smuts, polering av kolv, nya tätningar, nya dammskydd eller inhandlar ett på biltema. Renoverings sats 300spänn på t.ex mekonomen+ ny nippel. Ok, nytt biltema 549spänn, dom fungerar utmärkt.
Helt fel inställning tycker jag....
Varör köra tll skiten rasar/kärvar/pajjar helt??
Jag gillar att underhålla saker, och gör man detta med oken en gång per år behöver man inte byta eller renovera hela skiten då håller originalgrejerna länge. 30 år är inga problem utan att behöva byta/totalrenovera.
Jag gillar också att underhålla saker, jag är inte av den typen som bara kastar in handduken direkt, men en del saker kan du inte underhålla tyvärr. Det beror inte bara på saken utan frågeställarens egna kunskaper och verktygsarsenal. Och ska man göra det så är det viktigt att göra det korrekt.
Viktigast är just kunskap. Nu ska jag inte märka ord och jag vill inte framstå som nån besserwisser utan snarare visa hur snabbt det kan bli fel.
Du säger själv att du ville trycka in bra olja under dammskydden. Först av allt INGEN olja, då all olja som används i princip är mineralbaserad. Det gör att tätningarna i ett bromsok sväller, dammskydden löser dessutom upp sej. Det är inte neoprengummi i dom. Det är sånt som gick förr, men inte nåt vidare idag.
Ska du skicka in nåt under dammskyddet så ha in lite bromsvätska eller den typ av siliconfett som är till detta. Det som gör att det kärvar är uteslutande smuts och rost som gör att den blanka glidytan inte längre är blank. Har det kommit in ska det avlägsnas, för att få veta ska kolven demonteras och ev återmonteras omfettad/smord med bromsvätska, inte blötas upp bara. En del saker var bättre förr, som till exempel gummidelar och annat.
Det är aldrig fel att hålla beläggen rörliga, det bör alla göra. Men det gör tyvärr heller inte nån direkt nytta i bakvagnen då folk bromsar för lite. Det är nämligen huvudproblemet. Bromsar som används hårt, dom fungerar. Då endast 30 procent av det främre bromstrycket återfinns bak blir det lite problem med den dagliga miljökörningen, använder man bromsen mjukt så är det 30% av det mjuka trycket som går bakåt. Därav att dom flesta har rostiga skivor bak, trycket räcker inte till för att hålla dom rostrena, smorda eller inte. Sen finns det dom som har det värre, dom har handbroms i oken.
Trådskaparens problem är att han har handbroms i oket , det är inte uppsmörjningsbart. Handbromsens tätningar är skräp från början, axeln kärvar ihop med tätningen och resten av mekanismen kan inte göra sitt jobb, klossarna kan inte heller gå tillbaka som dom ska för att inte mekanismen fungerar. Detta beror på vårt kära salt. Tyvärr tillverkar inte nån nytillverkning eller dom flesta eftermarknadsrenoverare axelgenomföringar som inte reagerar med axlarna, det känns som en sport i dumhet, man kan skicka folk och saker till andra planeter men inte göra saker som inte reagerar med varann? Det är iallafall vad man vill säga, det är inte sanningen. Man vill helt enkelt tvinga på folk att köpa nytt.
På mina alla år som mekaniker har jag hittat EN renoverare som tycker att renoveringskiten som proffsen använder är skit. Detta då på grund av materialvalen. Dom använder kiten i grunden och kompletterar med egna saker. Och yes det håller LÄNGE.
Dom ok jag inhandlat av dem till bland annat VAG har rullat långt mera än 25,000 mil utan att handbromsen kärvat nångång överhuvudtaget. Nåt som inte ens går med splitt nya orginalok, du kan inte ens få dom att hålla i 10.000 mil, på vag är det inte ovanligt att få lämna tillbaka oken både 2-3 ggr under garantitiden då dom kärvar ihop så bromsen ligger på. Egna underhållet påverkar alltså inte den typen av ok. Det finns inget du kan smörja som påverkar livslängden där. Att smörja axeln utifrån gör inte att axelns kärvande yta får ta del av detta tyvärr.
Sen att jag säger åt många att byta ok är att jag inte vet om dom besitter kompetensen att renovera ok med allt vad det innebär. En bra renoverings sats till en 850s bakok kostar runt 250 spänn plus att jag inte är säker på att alla har verktygen eller kompetensen att göra jobbet på ett korrekt sätt så oket blir trafiksäkert igen. Så istället för att jag säger åt folk att plocka isär sina ok så ber jag dom köpa ett nytt, det är trafiksäkrare och kostar bara 250kr extra.