Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus6
MattiasD skrev:Kring färddator så var denna helt frånkopplad på den gamla Bi-fluelen. Vet inte hur det är på den nya men det är lite lurigt efterson den alltid startar på bensin och går på bensin någon minut innan den kopplar om. Någon som vet om färddatorn är frånkopplad även på den nya AFV:n?
Den fungerar som vanligt på nya AFV. De skriver dock att "Distans till 0 km" endast gäller den mängd bensin du har kvar i tanken. Momentan förbrukning och medelförbrukning rapporteras fortfarande som l/100km så omräkningen 1 kubik gas = 1,25 liter soppa mistänker jag gäller även här, den verkar stämma hyfsat med den beräkningen faktiskt.

Hade inne min på verkstad idag med tanke på emissionslampan som tänds i tid och otid. Ett par misständningar var loggade men de kunde inte hitta något fel. De sa samtidigt att över 5200 varv räcker inte gastillförseln till och då kopplar den själv över till bensin och då kan man märka av en misständning i övergången. Får fortsätta att köra och försöka hitta någon form av minsta gemensamma nämnare när/var/hur lampan tänds... Förstår killarna i verkstaden, inte lätt att supportera ett system från tredjepart som eftermonteras i bilarna.
Användarvisningsbild
av Nexus6
Har fått kontakt med en bra kille på AFV nu som verkar ha listat ut vad min emissionslampa berodde på iaf.

När jag hämtade ut bilen var killen som lämnade ut den väldigt strikt med att påpeka att man inte bör tanka E85 utan hålla sig till bensin och gas. Sedan verkade det som att inte riktigt alla hade fått den informationen hos Volvo... Bilen verkar ha varit fulltankad med E85 vid leverans och killen från AFV misstänkte att det har med saken att göra.

Trots allt, kör fortfarande med samma bränsle och killen i verkstaden sa att han inte gjort någon åtgärd, felkoden har dock inte kommit tillbaks efter bilen var inne på verkstaden i måndags. Tjohooo :D
Användarvisningsbild
av CarMan
??? Varför har ni tankat E85 Det framgår väll tydligt at bilen inte går att köra på E85.
Sen är en ny bil aldrig fulltankad, o jag är ganska säker på att inga bilan nån gång tankas med E85 på fabriken.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
CarMan skrev:??? Varför har ni tankat E85 Det framgår väll tydligt at bilen inte går att köra på E85.
Sen är en ny bil aldrig fulltankad, o jag är ganska säker på att inga bilan nån gång tankas med E85 på fabriken.
Jo, mina nya bilar har alltid varit fulltankade. Tror dock de tankas av ÅF.
Användarvisningsbild
av SvenB
Emiljonsson7 skrev:
Jo, mina nya bilar har alltid varit fulltankade. Tror dock de tankas av ÅF.
Jo samma här. ÅF ringde till och med och frågade vad jag ville ha i tanken, BF95 eller E85.
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo bygger bilen, o dom tankar inte.
sen om nån annan tankar bilen innan du får den så är det ju en annan sak, något du inte kan skylla på volvo
av MattiasD
På ett sätt kan det skyllas på Volvo (eller AFV) - det är nämligen rätt uselt att AFV Volvon inte är en multifuel som klarar BF95, E85 och metangas.
Användarvisningsbild
av CarMan
MattiasD skrev:På ett sätt kan det skyllas på Volvo (eller AFV) - det är nämligen rätt uselt att AFV Volvon inte är en multifuel som klarar BF95, E85 och metangas.
OK???
det är rätt uselt att alla biler i världen inte är multi fule. BF95, E85, CNG, LPG, H2o....
Användarvisningsbild
av CarMan
Tror detta står i tråden redan.

Bilen byggs av volvo som en vanlig 2,5FT & går att köra på BF95 & E85
Sen tar ett annat företag o bygger om bilen (dom bygger inte om bilen för volvos räkning, utan det är detta företag "du" köper bilen från)
Bilen plockas ner o byggs om så den får gas tankar. man monterar ett extärnt bränslesystem som andvänder bilens ordeneria bränslesystem som källa, men förskjuter tänning & modifierar spridarsignal så öppningstiderna blir "rätt" samt att man har separata spridare för gas systemet.

en motor som går på BF95 har ungefär en öppningstid på spridara på tomgång på 2-3 mille sekunder, denna signal modifieras alltså så at öppningstiden blir längre (jag vet inte tiden, men den är nog den dubbla)

När en bil går på ren E85 så krävs också en längre öppningstid 3-4 millesekunder. Skulle gas styrenheten andvnda denna öppningstid o sen dubbla den så skulle det bli för mycke gas i bilen, man klarar inte avgaskraven, om den nu skulle funka.

läg sedan på att man kan ju köra bilen med en valfri blandning av E85 & BF95, det blir som ni märker ett väldigt kompliserat system som ska beräkna öppningstiden för gas systemet för att det ska funka så bra så bilen går att typa in med de gällande avgas grav som gäller.

Då bilen byggs om av ett extärnt företag, efter et att volvo byggt klart systemet, så har man ju en lösning där man har et extärnt bränslesystem, detta extärna bränsle system har ju ingen aning om vilken blandning av BF95/E85 bilens tank innehåller.
Ska en sån här bil gå att köra på dessa 3 bränslen så måste gas styrenheten veta EXAKT vilken blandning vi har mellan BF95 & E85
Det enda sättet jag ser att det ska funka är att man bara ha ett bränslesystem, som då hantarar alla bränslena o för att få till dettta måste bilen byggas Från start av en tillverkare, inte modifieras som idag.
av MattiasD
Vad skälen än är borde det vara lösbart. Efterkonverteringar blir aldrig riktigt bra och idag är alla gas- och etanolbilar efterkonverteringar. Men jag önskar att jag slapp välja mellan etanol och gas och jag har svårt att se varför dessa bränslena hela tiden måste ställas mot varandra. Jag vill ha båda bränslena i min nästa bil!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]