Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Carman . Passaribagen har egentligen inget med det att göra.
Drog bara en jämförelse.
Självklart ska man vara försiktig.
Poängen var att den kan ju sitta kvar eftersom dom sitter kvar på andra ställen på bilen o man kan fortfarande "använda" bilen stolen rutan ja ju name it.
Hänger du med i vad jag försöker säga?
Jag sydde inget allt när jag bytte klädsel på min.
Det var bara att dra allt på plats o ersätta dom clipps som satt där innan.
Tog ett tag men det gick fint.
airbagen var på plats , isolerade kontakten med eltejp o bilen var strömlös
Tjomme skrev:greeeken - var du tvungen att ta ut stolen när du bytte klädsel? vad kostade klädseln?

Hej hej
Ja jag tog ut stolen.
Så mkt lättare att arbeta då.
Jag köpte en stol från bildelsbasen.
Minns inte vad jag gav men ca 2000
Hej Tjomme

Ringde min gammla vän som har bilålåtslageri för att du skulle få ett svar på din fråga om att ta ur stolen från en som gjort det massor av gånger.

Han sa.

1. Ta bort batteri kabeln, vänta 1 timme, dom flesta tillverkare rekomenderar 20 min men han sa ta 1 tim för säkerhetsskull innan du rör något. Detta sa han är i första hand för att eliminera felcoder att komma när man tar isär kontakterna till airbaggen i stollen.
2. Nu efter 1 timme kan du ta ut stollen utan problem, enligt honom skulle det krävas ett hårt slag för att utlössa airbaggen, så slå på stollen typ damma av den eller tappa stollen kanske du ska undvika, fråga honom inte exakt hur känsligt det var.
3. Sätt inte tillbaka batteri kabeln förens stollen är tillbaka och alla sladdar är monterade helt korrekt för att slippa fel coder. (Detta tyckta han du skulle följa extra noga, och inte få för dig att använda bilen medans stolen laggas, han hade tydligen lite dåliga erfarenheter från bilar dom kopplat in batteriet på med bortkopplade airbaggar som slutat med onödiga strull till märkesverkstäder för att få allt att fungera igen och onödiga utgifter sa han)

Så här har han gjort i många år sa han utan några problem hittils, med utlösta airbaggar eller felcoder. Han har även gjort det på många olika typer av bilar från olika fabrikat.

Hoppas hans svar hjälper dig.

Mvh
Andis
Stolen är tung och otymplig och det är lätt hänt att repa inredningen vid hanteringen genom dörröppningen, så se till att ni är två personer för vissa moment. Tänk på att bilen inte går att flytta innan du fått tillbaka stolen från sadelmakaren. Systemspänningen får inte slås på när stolens el är urkopplad.

1 Koppla ur batteriets minuspol.
2 Jorda ihop stolen och bilens chassi med tre meter sladd, fäst den stadigt i båda ändar.
3 Montera loss bältesfästet genom att trycka in låstungan på dess fäste.
4 Lossa stolen från golvet, tilta den försiktigt så du kommer åt alla elanslutningar undertill och koppla ur dem.
(Var försiktig så du inte sträcker kablaget eller bryter av några låstungor till kontakterna. Om jag är minsta osäker på att jag kan återskapa kablagedragningen brukar jag innan losskoppling dokumentera med kamera hur kablaget är draget och fastbuntat så jag kan återskapa samma dragningmönster som varit).
5 Lyft ur stolen.

Montera in i omvänd ordning, drag M10’orna i golvet med 48Nm.
Tjomme skrev:Varför ska man ha nyckeln i läge 2 då man lägger på polerna? Spontant känns det som man borde ha den i läge 0!
Skulle det vara något fel så smäller den när du kopplar in batteriet och inte när du sitter i stolen och vrider på tändningen

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]