...

Moderator: Moderatorer

Rondeller är roliga! Man skall ta till vara på de små glädjeämnena i livet!

- Man kan bygga små miniparker i dem. (Typ överallt)
- Om man inte vet var man skall göra av en massa vedervärdiga statyer, kan man alltid ställa dem i någon rondell (se t ex Kilafors).
- Har man en stor långtradare kan man parkera mitt upp i rondellen (Grums, t ex)
- Är man stads och gatuplanerare kan man tävla i att skaffa fler rondeller än grannstaden. (Växjö t ex)
- Man kan köra runt, runt, tills barnen kiknar av skratt! (Fungerar överallt)
- Man kan motionera blinkersspaken!
- Utmärkt ställe att testa däckens sidgrepp!

Fast helt överlägsna på rondeller är faktiskt britterna! Inte nog med att det är spännande att köra åt andra hållet, ibland bygger de ihop två rondeller så man kan köra i åttor!!!
(Jag vet vissa författare i den här tråden som skulle bryta av blinkersspaken i ren extas)
Cunningham skrev:Rondeller är roliga! Man skall ta till vara på de små glädjeämnena i livet!

- Man kan bygga små miniparker i dem. (Typ överallt)
- Om man inte vet var man skall göra av en massa vedervärdiga statyer, kan man alltid ställa dem i någon rondell (se t ex Kilafors).
- Har man en stor långtradare kan man parkera mitt upp i rondellen (Grums, t ex)
- Är man stads och gatuplanerare kan man tävla i att skaffa fler rondeller än grannstaden. (Växjö t ex)
- Man kan köra runt, runt, tills barnen kiknar av skratt! (Fungerar överallt)
- Man kan motionera blinkersspaken!
- Utmärkt ställe att testa däckens sidgrepp!

Fast helt överlägsna på rondeller är faktiskt britterna! Inte nog med att det är spännande att köra åt andra hållet, ibland bygger de ihop två rondeller så man kan köra i åttor!!!
(Jag vet vissa författare i den här tråden som skulle bryta av blinkersspaken i ren extas)
:lol: :lol: :lol:
För att vara på säkra sidan och tillgodose alla åsikter om hur man skall rycka i blinkersspaken, mm, vid rondellkörning.

3 goda råd till nybörjare och i övrigt osäkra trafikanter:

100 meter innan rondellen så slår man på varningsblinkers, behåller dessa påslagna hela varvet runt, samt en bit efter rondellen.

För rondeller som har fler filer, kör man först ett helt varv i innerfilen, därefter byter man till ytterfilen. På så vis kan ingen klaga på att man bara kör i ytterfilen och inte lägger sig i korrekt fil direkt.

Sist men inte minst, kom ihåg att köra åt fel håll i rondellen. På så sätt kommer ingen att komma på tanken att klaga på er användning av blinkers, eller på er filkörning.

:-)-)
Användarvisningsbild
av erikn
Jag säger bara att engelsmän kan bättre...

Bild
av patrix
StringerBell skrev:
Lazydogmic skrev:Apropå irritationsmomentet cirkulationsplats.
I dag sa en jobbarkompis som ska ta körkort att enl teoriboken numera ska man ge signal vid vänstersväng i cirkulationsplats
:shock:
Enl Transportstyrelsen o trafikverket ska man bara blinka vid utfart och filbyte.
Inte konstigt att alla gör olika.
Det är egentligen ingen stor sak. Det viktigaste är att det blinkas vid utfart och filbyte. Så länge en övertydlighet inte kan missförstås är det inget fel.
Fast den övertydligheten KAN ju missförstås ganska enkelt:
* Du ligger i vänsterfil och någon ligger snett framför i högerfil på i en tvåfilig rondell och blinkar vänster - Ska han/hon byta fil nu(!?) eller blinkar denne bara "Jag ska fortsätta i rondellen"

Det finns visserligen större i-landsproblem, men vad det gäller blinkning i rondell anser jag - Blinka BARA vänster vid filbyte och blinka höger när du åker ur eller (var en skitstövel och) blinka inte alls.

Misstänker att detta vänster sen högerblink ger task overload så dom tappar uppmärksamheten i trafiken. Det blir ju ett hiskligt hivande med spaken, speciellt i små rondeller.

Själv har jag för länge sen slutat och titta på hur folk blinkar i rondeller. Jag tittar på hur hjulen står, så ser jag vad dom tänkt sig.

http://i.imgur.com/Gu0AH.png
Varför måste folk tvärbromsa när det är fartgupp?

Ligg kvar med konstant hastighet, tryck in läge "advanced" på 4C, och låt fjädringen arbeta i stället för att guppa upp och ner som på en jävla kamel.

Det är hjulen som skall åka upp och ner vid ojämnheter i vägbanan, inte karossen! :)
Cunningham skrev:Varför måste folk tvärbromsa när det är fartgupp?

Ligg kvar med konstant hastighet, tryck in läge "advanced" på 4C, och låt fjädringen arbeta i stället för att guppa upp och ner som på en jävla kamel.

Det är hjulen som skall åka upp och ner vid ojämnheter i vägbanan, inte karossen! :)

Ja alla har ju 4C :roll:

Nu säger jag inte att man ska tvärnita men du kanske hade lite otur när du tänkte?
Jag skrev faktiskt tvärbromsa - inte tvärnita. Vilket inte är samma sak ;-//

Att man har en åsikt baserat på empiriska studier i verkliga livet innebär inte att man har otur när man tänker! :P
Cunningham skrev:Jag skrev faktiskt tvärbromsa - inte tvärnita. Vilket inte är samma sak ;-//

Att man har en åsikt baserat på empiriska studier i verkliga livet innebär inte att man har otur när man tänker! :P
Ok jag missade på nita och bromsa men vad jag egentligen menade va att alla har inte hypermoderna bilar som du verkar tro

Det är hjulen som skall åka upp och ner vid ojämnheter i vägbanan, inte karossen
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 552

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]