Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anthistatic
Har precis bytt LMM i min V70 -98. Mätte den nya LMM'en med multimeter och den påvisade ett motstånd på 1,7ohm. Dessutom så fungerade den fint i bilen den satt i tidigare.

Första dryga veckan så gick bilen bra och ingen motorlampa tändes. Men så, medan jag långsamt backade, bromsade och svängde ganska tvärt så dök tomgången helt oväntat och den fula lilla lampan tändes igen. Efter detta så har tomgången varit lite varierad (ofta sämre vid dåligt väder, huh????). Har inte haft möjlighet att kolla vilken felkod som ges i styrenheten. 200 kr känns lite surt då jag inte har något eget instrument att läsa felkoder med.

Vad bör det nu bero på att motorlampan började lysa igen vid detta lite märkliga tillfälle? Borde ju iaf kunna utesluta LMM'en i det här fallet. Men vad mer styr tomgång/luft/insprutning än denna? Kan tjuvluft eller något undermålig backventil vara boven i dramat (bormsservon tar väl vakuum från grenröret nånstans)? Vet att det sitter en backventil/nippel någonstans i vevhusventilationen oxå som kan konstra ibland...

Börjar tröttna på denna fula lilla lampa nu!
//Johan
av msgurkan
Ja du!? Låter som någon kontakt glappar eller ger dålig kontakt. Gå över alla med 556 eller elkontaktspray. Ta isär dom spraya o sätt ihop igen. Hur är det med kontakten till LMM? Sitter den rätt eller glappar den inte. Gå över allt du kommer åt. Nolla med att ta bort minuspolen en liten stund. Sätt ihop igen o kolla. Låt gå på tomgång och så sprayar du startspray runt insug, slangar och annat runt grenrör och luftspjäll mm. Går motorn upp i varv så har du en tjuvläcka där du då sprayar. Glöm ej lamdasondskontakterna samt tempgivaren till styrenheten = billigast att byta. Ca en femhundring på Volvo. Jag har efter många om o men köpt Biltemas lilla gula OBD II instrument. Jag gick direkt på felet :-) Men jag kan inte släcka servicelampan med detta tyvärr. Innan jag köpte detta så bytte jag LMM, tempgivaren samt främre lamdasonden. Ingen skillnad. Lampan tändes som vanligt efter 5-10 mil. Biltemas instrument sa den bakre lamdan kaputt. Köpte den på Biltema o så vips så funkade det. Fick tyvärr förlänga elkablarna men det e ju en liten sak i det hela.

Det är väl vad jag kan bidra med för stunden. Lycka till!! :)
Låter toppen! Men vart sitter alla kontakterna? Den till LMM har jag rengjort/sprayat med elektronikspray, men det är den enda. Vilka andra kontakter skall kollas/sprayas och vart (ungefär) sitter de. Kontakterna till labdorna... Skall jag spraya/rengöra där de fäster i avgasröret, eller i så att säga ursprungsänden på de sladdarna som går fram till lambdorna?

Har lurat på lambdasonderna ett tag nu. Biltemas verkar mest prisvärda, dock lite otrevligt med sladdförlängning. Krympslang å epoxi får det bli isf...

Angående instrument att kolla/nolla felkoderna så har jag funderat på ett sån't här:
http://www.tradera.com/Ny-Volvo-OBD2-Di ... 1_99406309

Verkar fungera med min Volvo V70 -98 utan trassel, tillsammans med vol-fcr. Någon som testat en sådan och kan kommentera funktionen?

Tacksam för fler svar!
//Johan
av NiklasO
anthistatic skrev:Angående instrument att kolla/nolla felkoderna så har jag funderat på ett sån't här:
http://www.tradera.com/Ny-Volvo-OBD2-Di ... 1_99406309
//Johan
Jag kör en liknande kabel till min 850 -97. Kan meddela att det fungerar utmärkt.
Denna köpte jag: http://www.tradera.com/Volvo-OBD2-scann ... _111998392

Bara lägg bud. Onödigt att ta "köp nu". Leveransen tog dock 2 - 3 veckor. :)

Hittade ett fel som registrerats på instrumenten. Något om signalen till bensinmätaren. Nollade den och koden har inte kommit tillbaka. Dagen efter jag fick hem odb-kabeln så började ABS-lampan att lysa. Tur att jag hade fått hem kabeln annars hade jag blivit galen. Hatar ABS-problem.. Den här gången var det bara glapp i kontakten.
Jämförde priset på de där två... Skiljer en 30-40 spänn till din leverantörs fördel, å andra sidan så får jag kabeln fortare ifrån den jag listade ovan. Får se hur jag gör...

Som sagt tidigare, så behöver jag fortfarande lite vägledning kring vilka kontaktstycken jag skall rengöra samt vart dessa sitter (ungefär)...
av NiklasO
anthistatic skrev:Jämförde priset på de där två... Skiljer en 30-40 spänn till din leverantörs fördel, å andra sidan så får jag kabeln fortare ifrån den jag listade ovan. Får se hur jag gör....
Det lär inte vara någon skillnad. Ta den som skickas inom Sverige. :)
Min dator har ingen comport så jag köpte en sån här:
http://www.webhallen.com/hardvara/66437 ... s232_db9ha
av msgurkan
Hej igen!

Jaha du. Ja du kan väl kolla om de e någe som drar när du svänger fullt åt det håll du gjorde. Ja kontakter e ju so dom alltid har varit. Du har ju en lite nyare än jag men samma skövdespis mer eller mindre. Har du turbo så är det mera felparametrar. Men Volvo-turbo e en trygg o bra maskin. Termokontakten sitter under termostaten på bilens höger sida i färdriktningen. Kablarna från lamdasonderna kommer upp ungefär vid gaspedalen i motorutrymmet. Alla kontakter behöver lite spray. Även de som du förstår inte är innkopplade till bilens motorstyrning. Sprayen kryper ju .

Du har väl inte varit och lossat en massa ris på en soptipp och slitit bort kablage under bilen tex från bilens lamdasonder!!??
OK

Jag får gå över de kontakter jag hittar nu i helgen. Allt som ser ut som en kontakt som dessutom går att sära skall få en omgång med sprayburken. Speciellt lamdasladdarna som du nämnde... Så vitt jag vet så har jag inte kört så mkt off-road, men man vet ju aldrig. Får ta en sväng upp på rampen och kolla kablaget som hör till verksamhetsänden på lambdasladdarna...

Förstod jag rätt när du sade att Biltemas labdasonder kräver kabelförlängning? Verkar en okej lösning vara att epoxilimma skarvarna efter krympning? Jag menar, INGET kommer igenom en epoxifog! Problemet är väl isf om den är benägen att spricka eller så...

//Johan
Då så...

Gick över de kontakter jag hittade och fick lös med fuktdrivande elspray på dagen idag. Lyckades inte komma åt de båda lambda-kontaktstyckena såpass att jag fick isär dem, tar det på rampen i helgen istället. Finns det nått bra tips på HUR man får isär dem utan att pajja dem?

Efter jag var färdig med kontakterna så satte jag tillbaka minuspolen på batteriet och startade för att adaptionen skulle få göra sitt. Kände då med fingret att den stora gummivinkeln på en av slangarna strax nedanför, till höger, om insuget på något sätt blivit skavd och drog en del tjuvluft! Fingret liksom sögs fast tämligen påtagligt. Har inte testat med start-spray ännu, men jag får ingen ny vinkel från Volvo förrän på måndag (till det facila priset av 31 riksdaler) då det inte fanns på lager just här...

Kan denna bristfälliga gummivinkel vara orsaken till de problem jag har haft med bl.a. knepig tomgång? Känns för enkelt på något vis. Får jag bara lagat denna gummivinkeln så ska jag testa för vidare läckage på vakuumslangar samt andra smågrejjer som kan orsaka svajig tomgång och lite annat...
Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&ar[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Om man byter till fjädrar som sänker 40 […]

Du kan lägga den i neutral. Jag har bytt gen[…]