Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går det att se någonstans OM det finns nya uppdateringar till en specifik modell?
Kan man ta reda på vad man har? T.ex. ett samtal till Bilia eller senaste servicestället? De hade ändå datorn inkopplad i diagnos uttaget.
Kan man bli informerad via mail av Volvo när det kommer nya uppdateringar till min bil?

Jag tänker så här. Precis som i datorn så vill jag ha de senaste uppdateringarna hela tiden.
av riha
jag hade min inne på service i fredags, fick styrboxen uppdaterad, men svårt att säga om något förändrats.
Ibland känns det som den accelererar bättre, men det är nog mer en känsla jag sälv generear för att få det att kännas som att uppgraderingen gjorde någon skillnad.

Kommer bli ett par fler mil nu i veckan så jag får se om det verklgen gjort någon skillnad på förbrukning, prestanda och så vidare.

Det är alltså en XC70II D5, 185hk jag pratar om.
Psyko skrev:Ja, det är inget prispåslag för uppgraderingen. Volvo bjuder på mjukvaran och
Återförsäljarna för nerladdningen.
När du säger så, så låter det som om man skulle få ett nytt tillbehör... och inte en reparation av saker som inte fungerat.

Tänk er själva om det handlade om en sak man kunde ta på istället, typ.... ibland så kärvar en dörr pga av ett felkontruerat lås... och då ska man vara tacksam för att de fixar det...

Jag ser det som en självklarhet att saker som inte fungerar fixas...

Själv kommer jag tyvärr inte få "2.0" uppgraderingen när min ska in om två veckor, pga testprogramvaran i motorstyrdonet... :(

.
riha skrev:jag hade min inne på service i fredags, fick styrboxen uppdaterad, men svårt att säga om något förändrats.
Ibland känns det som den accelererar bättre, men det är nog mer en känsla jag sälv generear för att få det att kännas som att uppgraderingen gjorde någon skillnad.

Kommer bli ett par fler mil nu i veckan så jag får se om det verklgen gjort någon skillnad på förbrukning, prestanda och så vidare.

Det är alltså en XC70II D5, 185hk jag pratar om.
Det måste finnas flera olika uppdateringar. snabba fixar och någon som uppdaterar mer övergripande.
Min sista BMW uppdaterades ett par gånger, det innebar att bilen var inne över natten, det tog enligt verkstaden flera timmar innan det var klart därför så gjordes det under en natt.
Men frågan är skall man uppdatera en bil som mår bra ?
det är som sagt inget pris påslag.

sen är det mer än motorsytyrenheten som puudateras.
Tyver går det inte att se om man har en uppdatering att ladda o vad den uppdateringen kommer att göra.

Men de fläsrta uppdateringer handrar om små komfort grejor eller miljö grejor. Men vissa sker kan faktiskt förhindra stora problem & spara dig kostnader (tänker på saker som mjukvaran för det omtalade spjäll huset & den rill rem som gör att den inte låser sig m.m.)
Förutom att jag fick markant lägre förbrukning efter en uppdatering en gång så fick jag faktiskt PDC:n uppdaterad så att man även ser på displayen - sånt är värdefullt. /PH
av Moody
Grafikuppdateringen av PDC var jag tvungen säga till om, och dessutom betala runt en femhundring. Men visst blev den lite trevligare.
perhall skrev:Om Volvo uppgraderar mjukvaran vid varje service så kommer ju uppgraderingar/trim typ BSR, Rica att försvinna, om man inte har en extern låda... men då blir det ju också konstigt, en gammal trimmjukvara möter en ny originalmjukvara! Är det här inte ett sätt att döda den marknaden?
Eller så får man åka tillbaka till sitt trimföretag varje gång bilen varit på service:(
PH
Hej,

Så fungerar det givetvis inte. Med vår PPC har Du både originalprogramvaran samt vår trimprogramvara sparad i PPC-enheten och Du kan när som helst omprogrammera bilen via diagnosuttaget på din bil. PPC-enheten sitter alltså inte "fast" i bilen när man kör utan används endast för att överföra programvara vilket tar ett par minuter, sedan kopplas den bort.

Så snart bilen har varit inne på service och fått en ny mjukvara av bilfabriakenten så känner PPC av det så snart den kopplas till bilen igen. Det fiffiga då är att PPC säger till bilägaren att det ligger en ny revision av programvaran i bilen och ägaren ombeds att koppla PPC till sin hemdator (det sitter en USB-utgång på PPC'n) och därefter kopplar PPC-enheten sig själv automatiskt via en direktlänk till vår filserver och de nya revisionerna av filerna laddas upp i PPC'n i stället.

På detta sätt kan bilägaren aldrig programmera tillbaka till en äldre version av programvaran "av misstag" och vidare får bilägaren alltid nya filer av oss efter behov när man har varit på service. Detta är hela anlednnigen till att vi tog fram PPC. Det finns inte en kund i världen som tycker att det är kul att köpa en ny trimsats efter varje service så nya revisioner av mjukvaran bjussar vi på helt enkelt. Genom att ha en vanlig USB-utgång på PPC'n kan alla kunder alltså hämta hem nya filer hemma vid datorn, man behöver inte ens besöka oss.

Bild

M.v.h. John BSR
Senast redigerad av 2 JohnBSR, redigerad totalt 0 gång.
Psyko skrev:
sand3rs skrev:
CarMan skrev:ganska roliga komentarer i tråden :)

det finns många trådar där folk klagar på att man får betala för att uppdatera mjukvaror, då det är gratis till en dator.
Nu när det är gratis i samband med service, så klagar ändå folk.

Anledingen till att det är gratis i samband med service är ENDAST för att man vill erbjuda kunderna mer än vad dom får på en icke märkesbunden verksta. Det fins ingen annan baktanke.
Menar du att servicepricerna är precis som tidigare även med komplett mjukvaruuppdatering? Ska bli kul och se när jag lämnar in min nästa månad.
Ja, det är inget prispåslag för uppgraderingen. Volvo bjuder på mjukvaran och
Återförsäljarna för nerladdningen.
Bara jag som tror att det är ett sätt att locka folk till att serva hos Volvoverkstad än hos sin lokala auktoriserade och billigare verkstad? Nä, verkar inte så ;-) Volvo må det vara Lv, Buss, Penta eller Pv är ett vinstdrivande företag med penningkåta aktieägare.
Volvo som bygger bussar o lstbiler har ingen koppling allas nånstans mod de volvo som bygger bilar !

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]