NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa2003
#406795
Hej,

Service för diesel är cirka en gång per år. Vad jag vet är det väl inte oftare än för andra bilar.

//Tompa
av Xyle
#406798
andreas_lofgren skrev:Säg att 1.6d drar 0,6 att 2.0d drar 0,7 och att 1.8f drar 0.8 på bensin

Det ger vid 1500 mil
1.6d: 1500mil x 0,6 x 12,5kr = 11250kr + 2500kr skatt = 13.760kr
2.0d: 1500mil x 0,7 x 12,5kr = 13125kr + 3500kr skatt = 16.625kr
1.8f: 1500mil x 0,8 x 13,5kr = 16200kr + 1100kr skatt = 17.300kr

Per månad skiljer det alltså 250kr mellan dyraste och billigaste alternativet.
Där ser man, nästan 3.5k dyrare om året med 1.8f :), vilken av de motoralternativen skulle ni rekommendera? :)
Och finns det någon samband mellan motorstorlek och utrustning? :) Och om det är inte för många frågor, när görs den stora service på c30n:?

Tack för alla svar jag har fått förresten :)
av gecko
#406806
V 50 2,0d med partikelfilter kostar ca 3600 i skatt 1,6d kostar ca 2700 i skatt c30 borde inte bli dyrare.
Lycka till med bilköpet
av Lövet
#406810
De flesta Volvo är paketutrustade:
Kinetic: Baspaket med exempelvis farthållare, klimat osv
Momentum: Ovan + Lite mer kul saker såsom parkeringsvarnare och xenonljus
Summum: Ovan + Skinnklädsel, elstolar mm
Användarvisningsbild
av ThomasT
#406830
Tänk på att Flexifulen ska mellanservas var 1000:de mil för 11-1400kr.


.
av Xyle
#406846
ThomasT skrev:Tänk på att Flexifulen ska mellanservas var 1000:de mil för 11-1400kr.


.
Där ser man, så diesel är trots allt billigare om tar tar hänsyn till kostanderna.
Hur pass pig/slö är 1.6d jämfört med 1.8f?
av Lövet
#406858
Xyle skrev: Där ser man, så diesel är trots allt billigare om tar tar hänsyn till kostanderna.
Hur pass pig/slö är 1.6d jämfört med 1.8f?
Förutom vid absolut max acceleration på låg växel så är 1.6d piggare hela tiden.
av Tompa2003
#406895
Jag har en C30 1.6D DRIVe, och även om den visserligen inte är ett kraftmonster, så upplever jag aldrig att den är slö förutom möjligtvis vid start från stillastående. Jag har nyligen kört en V50 1.8F och den kändes betydligt segare och tristare att köra. Kanske bara min egen upplevelse.

//Tompa
av MattiasD
#406905
Xyle skrev:
andreas_lofgren skrev:Säg att 1.6d drar 0,6 att 2.0d drar 0,7 och att 1.8f drar 0.8 på bensin

Det ger vid 1500 mil
1.6d: 1500mil x 0,6 x 12,5kr = 11250kr + 2500kr skatt = 13.760kr
2.0d: 1500mil x 0,7 x 12,5kr = 13125kr + 3500kr skatt = 16.625kr
1.8f: 1500mil x 0,8 x 13,5kr = 16200kr + 1100kr skatt = 17.300kr

Per månad skiljer det alltså 250kr mellan dyraste och billigaste alternativet.
Där ser man, nästan 3.5k dyrare om året med 1.8f :), vilken av de motoralternativen skulle ni rekommendera? :)
Och finns det någon samband mellan motorstorlek och utrustning? :) Och om det är inte för många frågor, när görs den stora service på c30n:?

Tack för alla svar jag har fått förresten :)
Inte alls, en mer korrekt kalkyl:
1.8f: 1500mil x 0,8 x 1.3 x 8,89kr = 13900kr
lägg på skatt 1100kr vilket ger 15000kr

En 1.8F ska naturligtvis tankas med E85.

Räkna dessutom med höjda priser på diesel framöver.
av MattiasD
#406907
Glöm inte byte av partikelfilter på 1.6D och 2.0D vid 12000 mil för ungefär lika mycket pengar, dvs 12000 kr.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]