Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan skulle kolla lite på svärfars bil idag. En S80 -99 ny besiktad med 1 tvåa. Handbroms ur funktion vänstersida.

Jag hissade upp bilen och provade att dra handbroms högersida låste direkt. Vänster reagerade inte.
Tog loss ok:et,skivan och kollade allt är helt och ingen är fel där.
Bad bror dra handbromsen igen. Så kollade jag ibak när skivan va borta. Allt rörde sig kanske 1 mm alltså precis så man såg med ögat att något hände.

Vad kan detta bero på? Vajern kan väl inte va av. För i såfall borde den väl inte röra sig?

Kollade under så pass mycket som gick när bilen va upphissat. Inget konstigt syndes.

Provade att spänna i bilen utan resultat.
Det går ju ner en vajer ifrån handbromsen som sedan delar sig. Kan det va något fel där? hur kommar man åt där?

snälla hjälp mig !!

MVh Jonas
Ingen som vet? satt och funderade lite på detta.

Ifrån hanbromsen så går ju en vajer ner till "ankare" Och därifrån går det två st ut ett till varje däck.
Kan det inte va vid detta "ankare" problemet sitter?

Hur kommer man på ankaret?
Du har nog felet framme vid spaken, dra av damasken så ser du vieren därifrån. När du ändå har det nere så kolla backarna noga så de inte är på väg att släppa. Kassera dem vid minsta tveksamheter för att undvika haveri!!!
Hej. Jag hade loss damasken ifram vid spaken där e vajen . Plus att högerbak funkar klockrent.
Så tänkte ta bort mittenkonsolen och kolla ankaret i värsta fall får jag byta ankaret och bakåt till däcket.

Mycket jobb?
Hur gick det?
Jag har samma problem fast på höger sida, nya belägg nu, allt rör sig lätt och fint men ändå samma sak. Den bromsar hjulet så man inte kan rulla med handkraft, men det är allt...
Vänster sida nyper bra.
Detta svar har väl kanske inte direkt med denna fråga att göra men kanske ändå...

Min verkstad som bytte backar på vä bak i vintras påstod, efter att jag påpekat att bromsen inte alls tog och jag spänt muttern i botten framme vid handbromsspaken, att de fått reklammera x antal handbromsbackar till Volvo eftersom de helt enkelt inte nyper något. De påstår att de nästan är som grafit och nästintill är oljiga och därför inte alls tar. Efter att de bytt dessa backar fungerar nu min handbroms igen.

Kan kanske vara värt att kolla upp iaf
(eller har jag blivit lurad för att mörka ett misstag!?!)

Mattias, Östersund

Du borde rimligen kunna testa att koppla ur ABS-mo[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]