NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xyle
Hej,

Går i tankarna på att köpa en c30 för max 140', men jag har lite svårt att hitta information kring bilen :)
Det finns många motoralternativ, men jag har svårt att hitta den riktiga förbrukningen på dem.(är dock inte intresserad av d5/t5/drive pga priset)
Skiljer det sig mycket mellan 1.6d, 2.0d? Värt att skaffa en 1.8?
Vad kostar skatten?
Service, hur ofta för diesel/vanliga? Vad kostar dem?
När ska man göra den stora servicen och vad får man betala för den på ett ungefär?
av Lövet
Såvida du inte kör 2500-> mil om året så kommer bränsleförbrukningen att bli en väldigt liten kostnad jämfört med värdeminskning, försäkring och service. Om bilen drar 1dl upp eller ner handlar om någon enstaka hundralapp.

1.6d är snålast av de alternativ du nämner. Men den har ju högre skatt än exempelvis 1.8 så om du kör lite kan det löna sig med bensinvarianten ändå.
av Xyle
andreas_lofgren skrev:Såvida du inte kör 2500-> mil om året så kommer bränsleförbrukningen att bli en väldigt liten kostnad jämfört med värdeminskning, försäkring och service. Om bilen drar 1dl upp eller ner handlar om någon enstaka hundralapp.
Menar du att man ska köra +2500 mil för att det ska löna sig med diesel? :) Hur pass mycket dyrare är skatten/försäkringen/servicen på en diesel?

Jag kör nånstans mellan 1000-1500 mil om året "bara"
Användarvisningsbild
av SvenB
Xyle skrev:
andreas_lofgren skrev:Såvida du inte kör 2500-> mil om året så kommer bränsleförbrukningen att bli en väldigt liten kostnad jämfört med värdeminskning, försäkring och service. Om bilen drar 1dl upp eller ner handlar om någon enstaka hundralapp.
Menar du att man ska köra +2500 mil för att det ska löna sig med diesel? :) Hur pass mycket dyrare är skatten/försäkringen/servicen på en diesel?

När du har "hittat" en bil du är intresserad av kan du gå in på
Transportstyrelsens hemsida och slå en fråga på registreringsnummret, där hittar du årsskatten för just den bilen. Försäkringskostnaden kan du gå in på de flesta försäkringsbolags hemsidor och få en premieoffert.

https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv
av Lövet
Det jag menar är att du inte ska hänga upp dig på bränslekostnaden, den är antagligen försumbar om den är en dl upp eller ner. Jag hoppas du har mer marginal i ditt bilköp än att en femhundring spelar någon roll. Vill du verkligen åka billigt skulle mitt råd vara att köpa en betydligt äldre bil som har lägre värdeminskning. Köper du en C30 för 140k är den antagligen värd runt 80k efter 3 år. Detta är 1700kr i månaden bara för värdeminskningen.

Jag har inte koll på de exakta skatterna men säg att 1.8 ligger kring 1500kr om året, 1.6d på runt 3500kr och 2.0d runt 4500kr. Detta är gissningar men det handlar nog om de nivåerna. Försäkringen bör inte påverkas så väldigt av dessa motoralternativ. 2.0d är sannolikt dyrast. Kolla på http://www.compricer.se/forsakring/bil
av Xyle
KKR skrev:
Xyle skrev:

När du har "hittat" en bil du är intresserad av kan du gå in på
Transportstyrelsens hemsida och slå en fråga på registreringsnummret, där hittar du årsskatten för just den bilen. Försäkringskostnaden kan du gå in på de flesta försäkringsbolags hemsidor och få en premieoffert.

https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv
Tack för tipsen :) visste at tman kunde få information om bilarna på vv, men hade nog aldrig lagt märke till skatten :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag var inne och tittade på skatten på några C 30: 1,8F= 1100:-/år, 2,0=1515:-/år, 1,6D=2504:-/år och 2,0D=3543:-/år
av Xyle
andreas_lofgren skrev:Det jag menar är att du inte ska hänga upp dig på bränslekostnaden, den är antagligen försumbar om den är en dl upp eller ner. Jag hoppas du har mer marginal i ditt bilköp än att en femhundring spelar någon roll. Vill du verkligen åka billigt skulle mitt råd vara att köpa en betydligt äldre bil som har lägre värdeminskning. Köper du en C30 för 140k är den antagligen värd runt 80k efter 3 år. Detta är 1700kr i månaden bara för värdeminskningen.

Jag har inte koll på de exakta skatterna men säg att 1.8 ligger kring 1500kr om året, 1.6d på runt 3500kr och 2.0d runt 4500kr. Detta är gissningar men det handlar nog om de nivåerna. Försäkringen bör inte påverkas så väldigt av dessa motoralternativ. 2.0d är sannolikt dyrast. Kolla på http://www.compricer.se/forsakring/bil
Det finns marginaler för att köpa en mycket dyrare bil, ser dock inte poängen med detta. Anledningen till bilbyten är mest för att slippa alla slitageproblem som uppstår med äldre bilar. Att jag kollar upp kostnaderna är väl självklart trots att kostnaderna är inte stor i förhållandet till kostnaden av bilen så vill jag fortfarande veta skillnaderna :)
av Xyle
KKR skrev:Jag var inne och tittade på skatten på några C 30: 1,8F= 1100:-/år, 2,0=1515:-/år, 1,6D=2504:-/år och 2,0D=3543:-/år
Schysst, tack för infon :)

Har läst att diesel brukar ha lite tätare service, stämmer det även på volvobilarna? :)
av Lövet
Säg att 1.6d drar 0,6 att 2.0d drar 0,7 och att 1.8f drar 0.8 på bensin

Det ger vid 1500 mil
1.6d: 1500mil x 0,6 x 12,5kr = 11250kr + 2500kr skatt = 13.760kr
2.0d: 1500mil x 0,7 x 12,5kr = 13125kr + 3500kr skatt = 16.625kr
1.8f: 1500mil x 0,8 x 13,5kr = 16200kr + 1100kr skatt = 17.300kr

Per månad skiljer det alltså 250kr mellan dyraste och billigaste alternativet.

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]