NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mryd
Hade precis samma dilemma med mitt val av v50.. Hittade en som passade mig som handsken men utan avstängning av kudden... Kollade med den lokale volvo verkstaden och dom skulle ha 4200:- för avstängning samt byte av bälte.... Men inte nog med det dom ville ha det samma för att koppla in den igen i framtiden när kidsen blivigt stora nog.. :cry: Så jag letade och letade tills jag hitta den modellen och färgen jag ville ha med nyckel avstängning. Och jag litar på att det fungerar till 100% tror inte en bilbyggare skulle vågat släppa ut en sådan funktion utan att vara helt säkra. Och det känns skönt att kunna slå på kudden när någon vuxen behöver sitta fram.
Jag känner mig lite tveksam till att man kan få det 100% säkert. Så när det är dags för barn så blir det baksätet eller ta ur kudden som gäller. skulle inte känna mig säker när man vet att det finns en laddning+ kudde bakom panelen. Någon som vet hur det funkar med nyckelavstäning? kopplar den ifrån elektroniskt? eller hur funkar det?
av Mryd
Som jag fick det förklarat för mig så sker det en mekanisk avstängning och kretsen bryts, iom nycklen vrids. Sen informerar en lampa att den är av aktiverad. Visst laddningen finns kvar men att oroa sig för den skulle bara ge mig ännu mer gråa hår. Det finns 100 andra saker i trafiken (rattfulla,trötta, mobil pratande, slitna däck osv) som jag är mer orolig för som kan skada mina barn.
av glitch
Nu har jag ju inte barn så jag vet ju inte hur det funkar, men kan man inte lika gärna sätta ungen med barnstol i baksätet? Någon sa att man har barnet fram för att föräldern ska ha koll på ungen men helt ärligt, ska man inte lägga fokus på körningen och om ungen kräks så bör man väl ändå stanna bilen och inte köra och fippla med barnet samtidigt?

Men det kanske finns någon annan bra anledning varför man monterar barnstolen fram? Känns som det blivit så hysteriskt bara.
av Mryd
Jag har 2 ungar och har 1(3mån) fram och 1(strax över året) bak + frugan, Jag kör och hon sköter servicen av kidsen. När vi bara hade 1 så satt stolen mest fram. Bara för att ha uppsyn om man är själv med barnet, Men jag vet när vi lång turade ner till danmark förra året så flyttade vi stolen bak med en vuxen brevid.

Men när man kör själv med ett barn kan det självklart bli en distraktion om det blir gråt,kräk eller nått. Då är det ju som alltid att använda försöka använda skallen och stanna om det behövs fixas.

Men oftast sover de helt små så fort du kört 100m och den äldre behöver lite stimulans för att inte kinka ihop. Men efter hand som dom blir lite större kommer bägge åka bak i stolar fram tills det blir dags för kudde osv. Men kör jag själv nu med bägge kidsen så har jag den lille fram och den äldre bak + en spegel på nackstödet så jag ser vad hon hittar på.

Enda rådet jag kan ge är att lägga lite tid på hur ni monterar stolarna och spara inte pengar på dom se till att dom passar med bilen med.(köpte en som volvos bälten inte ville gå runt) Vinklen som barnet sitter i ger väldigt mycket "gratis" hyfsad tillbaka lutad tycker jag fungerar bäst på helt små.
tjenare hade tänkt kopplaur airbagen själv.. hur ser d ut där under e d typ samma modul som brukar sitta i rattarna. å då menar ju jag att man bara kan koppla ur kablarna bakom lixom. man kanske får en tänd sts lampa men d kan jag skita i. om ni vet nått eller gjort detta ingreppet så hör av er till mej... mvh pierre lindahl. föresten jag har en v70 00a
Användarvisningsbild
av CarMan
Fört o frömst så vill jag vara tydlig med att du inte ska koppa ur airbegen själv.
Du vill inte vara personligt ansvarig om nått händer (det kan rörasig om att nån 3 ägere senare i livet råkar ut för att bagen inte löser ut, eller tvärtom.)

sen så kan jag tala om att jag har 2 barn & dom har alltid suttit bak, tillsamans med frun.

när jag kör ensam så får barna sita bak, jag kör ju bil o då sköter man INTE barna!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
På många nya bilar så måste bältet bytas om man manuelt kopplar ur airbagen, dea görs för att bältet har en inbyggd torsions fjäder, den har olika kraft beroende på om bilen har eller inte har airbag (dom är ett system som jobbar tillsamans)

På bilar mad pacos (vastängning med nyckel) är det mycket viktigt att man stänger av o på bagen beroende på om en vuxen eller ett barn sitter i framsätet, just för att en vuxen måste ha bagen som komplment, eftersom torsionsfjädern är anpassad för att det finns en bag.

på alla bilar med passagerar airbag så måste personen vara över 140cm lång för att sitta där. ett barn som är kortare kommer inte att kunna slå i instrumäntbrädan & behöver så inte den hjälpen. En airbag är kraftig (MYCKET KRAFTIG) sitter ett barn där när den löser ut så får baret skador!!! Därför får inte arbagen vara aktiv även om barnet sitter framåtvänd !!!
Användarvisningsbild
av Hedda
Jag köpte en V50 2005 för ca 3 månader sedan och det första jag gjorde va att ringa volvo för att kolla vad de skulle kosta att koppla ur airbagen och mycket riktigt som vissa skriver här så kostade det 4400:-. de måste byta bältet för att det är ett slutet system med bältessträckare m.m sen kostar de lika mycket att sätta tillbaka skiten igen så räkna med 10000:- så min dotter får helt enkel åka med mamma i baksätet :)

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]