NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Helt plösligt i november förra året började min S40 -04 business plus dra enormt mycket bensin. Ca 13 liter på 100 km. Efter ett antal besök på verkstan upptäcktes det att det var något fel på termostaten (tror jag), varför den byttes och skulle då dra mindre. Jag tyckte att den fortafrandedrog lika mycket, men då sa de på BIlia att det berodde på dubbdäcken. Vi gjorde då ett byte med en av bilarna på Bilia och de påstod att de fick ner förbrukningen till 9,3/100 km och sa att min förbrukning berodde på min körstil. Jämfört med hur han som hade haft min bil körde, så kör jag extremt varsamt. Nu är jag uppe i ca 13 l/100 km vilket är ohållbart.
Är det någon annan som har varit med om liknande att bensinförbrukningen helt plötsligt har skjutit i höjden?
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: skrev till modell/motor i rubriken
av mixx1
Har du kollat freon i a/c min drar 2 dl mer med Ac på den jobbar hårdare desto varmare det blir ute även om det dåligt med freon eller slut stäng av knappen och prova
Användarvisningsbild
av Röda Faran
man kan ju tro att det är en V8, men enbart 170 hästar. Drog ju normalt innan. Dessutom har man ju inte så mycket AC på i dec-feb..
av as01
13 l/100km låter orimligt mycket. Har lyckats komma upp i det någon enstaka gång, och då var det med enbart korta stadskörningar, vintertid med kallstarter + att jag har automat. Har svårt att se hur man ska komma upp i de siffrorna oavsett körstil...

- Är det manuell eller automat?
- Är det färddator-siffror? Kollat även vid tankning att färddatorn visar rätt?

Vilken körstil har du? Då tänker jag mest på:
- Kallstarter
- Korta körningar
- Stadskörning
- Släp?
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]