Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svensson
För att spara pengar (ont om dom) har jag funderat på att byta bara kamaxelremen. Det jag undrar är om det räcker med att bara ta bort balansaxelremmen. Sen är jag också lite tveksam för motorn har gåt drygt 44tusen mil så jag är rädd att den ska ge upp om jag skippar balansaxeln, finns det någon risk för det
av Addekarlsson
Ta bort balansaxelremmen och må gott du. Den sitter där för att Porsche tyckte den behövdes, för att motverka vibrationer i motorn....
Nåja, det enda den remmen gör är att ställa till med ordentliga skador när den går sönder. I 95% av fallen är det topp-/motorbyte som gäller efter att den remmen gått av.
Har kört snart 1 år utan den remmen i min 740 GLT 16V utan problem, och min har rullat 37250 mil iaf utan renovering.

Så som sagt, slit bort den remmen och montera aldrig dit en sån igen. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Svensson
Ska göra så. Låter bra för då halverar jag ju kostnaden av att byta remmar :lol:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad kostar remmen, ett par hundralappar? Ganska liten del av hela kostnaden iaf...
Användarvisningsbild
av Svensson
Kammremen kostar typ 500spänn på mekonomen och balansremmen kostar ungefär licka mycket óch sen har man kostnaden av rullar ocv om någon skulle behöva bytas
Användarvisningsbild
av Svensson
Föresten en dum fråga kanske. På mekonomens sida har dom remmar för manuell och automatisk remspännare. Hur ser man vad man har för spännare. Kanske syns direckt, men ja har inte orkat plocka bort kåpan än?
av Addekarlsson
Om du kollar på kamremskåpan, så ser du en lite rund gummituta, precis lika som på B230 mm. Sitter det en mutter bakom den har du manuell kamremsspännare.
Jag skulle gissa på att du har manuell, för den är vanligast och dyrast. :wink:

Men du säger om någon rulle skulle behöva bytas? Byter du kamrem så byter du även rullarna. Det är för din egen skull, så inte ett lager skär....
Byt både spännrulle samt löprullar. Det är dyrt ja, men betydligt billigare än om toppen rasar pga haveri orsakat av dåliga rullar....

Mvh/ Adde

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]

Sensorring bak Volvo V40

Kolla också hos volvopartswebstore.com. Hit[…]

Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någo[…]

Vägmätare saknas

ok kul, inte klockan heller... och antagligen inte[…]