Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
#404320
blådåren skrev:En 240 är ju bara att borra i stötisen !!, slipper ju fula plattjärn eller nr-plåtshållare som rostar och är fula!..
Och så slipper du ha ljusen framför stötisen vilket brukar bli fallet med nr-plåtshållaren.
Mindre "fladder" i ljuset också, även om man använder stag kan det vibrera en del och lamporna håller några månader bara..

Stötisar till 240 är inte så dyra om man ändrar sej heller :D
Hur snyggt är det att borra i stötfångaren och lamperna hamnar långt ner... Jag har haft på mina ny i snart 10 år men dom har inte rostat för 5 öre gör man ett bra jobb så håller dom sig. Sedan med stag så falddrar dom inte alls, det beror på vad det är för stag man använder sig av.
av Toni
#404328
Jag har 3 knickare med nummerplåts fäste och vanliga stag 100w lampor som fladrar en del men har då inte behövt byta en enda lampa. Lamporna är från biltema.
av DjJoakim
#404383
Volvo_740_GLT skrev:Vill man ha typ originalfästen så är det bara att bocka ett plattjärn 4 x 20 mm klart på 15 min. Ser mycket snyggare ut än en som man sätter bakom nummerplåten eller om man monterar direkt i stötfångaren

det hade jag tänkt först men vet ej vart ja ska sätta dom, måste man inte göra hål i grillen för detta?

Finns det ingen guide med bilder på någon sånt här ?
av Volvo_740_GLT
#404463
DjJoakim skrev:
Volvo_740_GLT skrev:Vill man ha typ originalfästen så är det bara att bocka ett plattjärn 4 x 20 mm klart på 15 min. Ser mycket snyggare ut än en som man sätter bakom nummerplåten eller om man monterar direkt i stötfångaren

det hade jag tänkt först men vet ej vart ja ska sätta dom, måste man inte göra hål i grillen för detta?

Finns det ingen guide med bilder på någon sånt här ?
Du behöver såga ur lite i underkanten av grillen där järnen sitter det behövs inte så mycket och det syns ej när du sedan monterat tillbaka grillen. Du bocka ett plattjärn efter frontplåten och sedan finns det hål på ovansidan av frontplåten som du skruvar fast järnen med. Sedan bockar du ett litet plattjärn i ena änden och borrar hål i det och borrar även hål i det första plattjärnet och tar en bult genom dom båda järnen och sedan drar du åt bulten och då hamnar änden av frontplåten mellan järnen och kläms fast.
av blådåren
#404639
Volvo_740_GLT skrev:
blådåren skrev:En 240 är ju bara att borra i stötisen !!, slipper ju fula plattjärn eller nr-plåtshållare som rostar och är fula!..
Och så slipper du ha ljusen framför stötisen vilket brukar bli fallet med nr-plåtshållaren.
Mindre "fladder" i ljuset också, även om man använder stag kan det vibrera en del och lamporna håller några månader bara..

Stötisar till 240 är inte så dyra om man ändrar sej heller :D
Hur snyggt är det att borra i stötfångaren och lamperna hamnar långt ner... Jag har haft på mina ny i snart 10 år men dom har inte rostat för 5 öre gör man ett bra jobb så håller dom sig. Sedan med stag så falddrar dom inte alls, det beror på vad det är för stag man använder sig av.
Hur snyggt det är att borra i stötisen är upp till var och en !?.
Om den berömda nr-plåtshållaren rostar eller inte har nog mer med kvalite`n på hållaren än med jobbet att göra??.
Att vibrationer dödar en lampa är säkert bekant, och att "bulta" rakt i en alubalk samt använda stag är stadigare , än att använda skruvade plåtar eller plattjärn med samma stag är väl närmast självklart !?.
av hakano
#405572
DjJoakim skrev:finns det orginal någonstans att köpa?

Har du kollat på Tradera...Blocket...på veteranmarknader o.s.v.
Det brukar vimla av "original" extraljusfästen tycker jag i alla fall. Men det verkar inte var så stor efterfrågan på dom.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]