Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bild

Mitt ena bromsok bak på bilen kärvar. Märkte detta först efter 25 km körning när jag stannat. (Luktade bränt och var varmt).
Är inne på att byta båda oken bak. Kanske lika bra att byta båda när man ändå håller på. Det andra börjar väl kärva snart också annars.
Nu är saken den att jag bara för drygt en vecka sedan bytte skivor och belägg bak på bilen, så det skulle kännas jäkligt surt att behöva byta detta igen.

Belägget ser ju lite mysko ut så jag är tveksam till om det klarat sig. Jämförde med andra sidan och det skiljer nästan 2 mm i tjocklek.
Kostar ju tillräckligt med nya ok men är det så att det blir dålig bromsverkan är det ju bara dumt att snåla. Har besiktning om några veckor också.

Vad tror expertisen om saken?
Skrubba av beläggen med grovt sandpapper om de är glasade. Byt ett av beläggen mot ett från vänster sida så du har ett "värmebehandlat" och ett normalt på varje sida. Då borde du inte få ojämn bromsverkan iaf.
Är skivan skev så det slår i pedalen är det väl inte mycket att göra, men är det så nybytt så räcker det att byta höger.
Tomas88 skrev:[Är inne på att byta båda oken bak. Kanske lika bra att byta båda när man ändå håller på. Det andra börjar väl kärva snart också annars.
Varför byta?

Jag smörjer alltid upp mina bromok lite nu och då, tex när jag skiftar vinter/sommardäck

1. Smörj upp kolven, tryck in bra olja under dammskyddet och motionera kolven genom om att pumpa in och ut den flera ggr tills den går lätt. Ta kompisen/frun/sambon/barnen till att hjälpa till med att pumpa ut beläggen och tryck själv tillbaka dem med lämpligt verktyg.

2. Rengör/Smörj/Fetta in okets glidytor så oket verkligen är rörligt

3. Rengör/Smörj/Fetta in beläggens glidytor mot oket.

Då går dina bromsok i 20 år....

Pengarna du sparar lägger du på att lyxa till semestern i år.... :-)-)
VolvoB20 skrev:
Tomas88 skrev:[Är inne på att byta båda oken bak. Kanske lika bra att byta båda när man ändå håller på. Det andra börjar väl kärva snart också annars.
Varför byta?

Jag smörjer alltid upp mina bromok lite nu och då, tex när jag skiftar vinter/sommardäck

1. Smörj upp kolven, tryck in bra olja under dammskyddet och motionera kolven genom om att pumpa in och ut den flera ggr tills den går lätt. Ta kompisen/frun/sambon/barnen till att hjälpa till med att pumpa ut beläggen och tryck själv tillbaka dem med lämpligt verktyg.

Behöver man hålla emot när bromskolven trycks ut. Jag menar, är det risk för att bromskolven går ut för långt när man har bromsbelägget borta?
Arnold skrev:
VolvoB20 skrev:
Varför byta?

Behöver man hålla emot när bromskolven trycks ut. Jag menar, är det risk för att bromskolven går ut för långt när man har bromsbelägget borta?
Japp, de kan ploppa ut :D

Hålla emot behövs inte, ropa "stopp" till frugan bara när hon pumpar på pedalen i stället och kolven är lagom långt ut. :D

Efter 5-20 ggr så brukar kolven röra sig relativt lätt.
av *pettson*
Antingen renoverar man oket korrekt, dvs isärtagning, borttagning av rost/smuts, polering av kolv, nya tätningar, nya dammskydd eller inhandlar ett på biltema. Renoverings sats 300spänn på t.ex mekonomen+ ny nippel. Ok, nytt biltema 549spänn, dom fungerar utmärkt.
Ja. Jag gjorde ett försök med att smörja upp oket för en vecka sedan. Men det gick ju som det gick.
Glömde kanske skriva att det är handbromsmekanismen som krånglar och enl Haynes så "går det inte" att renovera handbromsmekanismen. (Låter lite konstigt med "går ej" i och för sig).

Men som sagt så kan man fråga sig om det är värt att plocka isär oken när nya kostar 649 kr.
Köpte nya belägg också. Tyckte det var dumt att snåla.
Om man jämför den billigaste lokala reservdelsfirman så sparar jag ca 1500kr på att köpa från Biltema. Minus resekostnaden 15mil, men ändå. Så jag var där idag.
Ingen fara. Har ju inte ens skrivit vilken bil det gäller eftersom det inte hade med den ursprungliga frågan att göra.
Pettson du eller någon annan kanske vet vad det är för liten tub med någon vätska som följer med oken från Biltema.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]