Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Digger
Har precis hämtat min V70 -08 Classic och blivit väldigt besviken på ljudet.
Sitter en Performance ljudanläggning med en HU-650 huvudenhet.
Tänkte höra efter här vad det finns för alternativ och möjligheter, stereoprylar för hemmabruk är annars mitt stora intresse, så lite krav har man ju.
Tänkte främst på nya dörrhögtalare, nu finns där ju inte ens diskant i dörren, men även dom nedre basarna kanske borde bytas, och då kanske även huvudenheten så inte kraften sinar, hur byter man den förresten.
Finns kanske någon här som har något liggandes.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hej hej!

Om jag var du så skulle jag först å främst slänga ut HU-650:in till förmån för något bättre! Finns ju rätt vettiga dubbeldin-spelar för inte allt för mycket pengar (typ 6-8k).
Vill man inte ha dubbeldin köper man ett prylfack å sätter i halva hålet å så kör man med en vanlig Huvudenhet ovanför eller under..

Nästa steg är att byta ut dörrhögtalarna fram som du själv skriver, vad man vill ha här hänger ju mest på vilken budget man vill hålla sig inom. Men om man kikar på tex DLS 2-vägs kit så finns det några riktigt bra för ett par tre tusen.

Dessa två åtgärder bör räcka rätt långt! Tycker man om att spela högt och snyggt så är det till å komplettera med ett steg för framsystemet!
Sen som alltid så är det rätt gött med en baslåda så man kan avlasta framsystemet från de lägsta frekvenserna!
av Digger
.... Kul att se att vi var inne på samma linje.
Har varit och köpt en Alpine dubbel DIN samt två st. DLS tvåvägskit idag :lol:
Tack för tipset i efterskott, håller tummarna för att det blir bra oxå.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan bara grattulera! Ljudkvalitetsmässigt så anser jag att Alpine är bland det absolut bästa som finns idag i rimliga priklasser!
Vad det gäller DLS så är väl mitt förra inlägg talande nog för vad jag tycker om dem också!

Kul att någon för en gångs skull väljer att köpa ordentliga saker, det är rätt trist när folk skriver på forum att de vill ha ditt å datt, men att det aldrig får kosta något!
Bra saker kostar pengar, så är det bara!

Rock on!
Användarvisningsbild
av Bosa
Jag hade samma problem i min bil, hade också Performancestereon. Nu har jag iofs låtit HU-650n sitta kvar av endast estetiska skäl och bytt framsystemet till ett Amega Q-komp Gold, i bakdörrarna stoppade jag i Volvos egna Premiumhögtalare samt att jag klappade i ett PA-300. Blev helt klart bättre och blev ännu bättre med rätt mjukvara från Volvo. Nästa steg blir nog att klappa i Volvos egen sub.

Ljudet nu är helt ok även om det inte är som i förra bilen av förståeliga skäl, en V40, men den var det lite mer prylar i: 3 x slutsteg (4-kanals Hifonics som drev ett 2-vägskit i fram, 2-kanals Alpine Mrv-1507 bryggat till en 12" MTX 8000-sub i en sluten låda samt ett litet gulligt 2-kanals Alpine till utfyllnadshögtalarna längst bak. HU givetvis från Alpine, körde med aktiv delning i början via en Alpinebox men den gamla Alpine-CDn gav upp och det skulle gå på 13K att fixa ny hu med optisk utgång som passade med boxen så efter det blev det passiva delningar men fortfarande en kanal per element samt en ny HU från Alpine. Den HUn samt gamla framsystemet tjänstgör för övrigt i fritidsstugan och trivs alldeles ypperligt i solcellssystemet, börjar bli lite smått sugen på att koppla in Hifonicssteget i stugan också. :)

Ta gärna en bild på hur det ser ut med dubbeldinaren från Alpine. :)
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]