Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För att slippa läsa hela tråden så slänger jag väl upp lösningen här, det var alltså den elektriska delen i givarna vid kopplings och bromspedalen som krånglade, kopplingspedalen märktes tydligt, bromspedalen verkade vara OK men det visade sig att den bara nästan var OK... Jag fixade den till kopplingspedalen först men märkte att jag fick funktion på farthållaren om jag tryckte bromspedalen uppåt med tårna - dåligt kontakt där med alltså.

För att komma åt ordentligt så får man montera bort plastkåpan under ratten, den sitter ihop med någon fult svart ljuddämpande material som är fäst med två plastklämmor och vilar mot ett vitt fäste som är dithängt på torpedväggen. Det underlättar att ta loss denna svarta del först, bara att trycka ihop och dra ut clipset, verkar vara bra plast i dessa iaf.

Bild

Bild

Sedan är det några skruvar till själva panelen, bara en hade ett täcklock som man enkelt bänder loss med mejsel i avsett spår.
Sen - kablarna till lampan var ett mindre helvete att får loss, jag vet inte om det finns något knep men med stor kraft och mycket möda lyckades jag till slut lossa kablarna och sen var det inga problem att få ut panelen. Det är inga vanliga kabelklämmor till lampan, utan det är någon extra fästgrej inuti som hakar i hålet i kontaktblecket, man kanske kan trycka i en tunn mejsel eller liknande för att få loss detta enklare - så gör inte som jag, peta i något så att anordningen släpper från hålet istället.

Det sitter två likadana givare, en för kopplingen samt en för bromsen, de har en elkontakt och en gummianslutning för vacuum-slang, på bromsen sitter det dessutom en kontakt till, jag antar att den är för bromsljuset. När den rörliga delen är intryckt tillräckligt långt så sluter kontakten och hålet för vacuumet täpps till så att undertrycket kan påverka den bälg som trycker tag i bromspedalen. Den är monterad så att den precis får kontakt med pedalerna i viloläge, man behöver bara trycka väldigt lite på broms eller koppling för att koppla ur farthållarens funktion. En snabb lösning på problemet hade varit att klistra dit ett par möbeltassar eller dylikt, det hade antagligen löst problemet men krävt mer tryck på pedalerna för att koppla ur funktionen - det kanske inte är så bra ur säkerhetssynpunkt.

Nå i alla fall...

Jag lossade kabeln samt gummifästet (sitter ganska hårt) vickade lite på givaren och så lossnade den ganska enkelt, de sitter faktiskt inte fast något vidare om man ska vara petig, tog ingen bild när den satt fast men det går bara att montera på ett sätt eftersom det finns styrklackar. Bilden visar givarens plats för bromspedalen, man ser även den andra givaren för bromspedalen (och att Volvo sparat pengar på att inte måla plåtdetaljerna - som nu därför rostat något):

Bild

Sedan in och upp på köksbordet:

Bild

Man får upp den ganska enkelt med en vanlig tunn mejsel genom att lossa de fyra fästpunkterna en i taget och samtidigt böja isär de två delarna, försiktigt isär:

Bild

Bild

Mässingsstiften till kontakten går enkelt att dra ut:

Bild

Bild

Kopparkontakten glider längs med mässingskontakten på ett par plastspår fram tills den når mässingskontaktens knä, här verkar det vara dålig kontakt, jag putsade lite med Svinto på kanten för att visa hur pass oxiderad den dessutom är:

Bild

Det är alltså bara delen precis vid knät som används, putsade båda kontaktblecken:
Bild

Putsade även på kopparplåtens kontaktgivande del och sen var det bara att peta ihop och montera tillbaks - och vips så fungerade farthållaren för första gången sen jag köpte bilen.

ORIGINALMEDDELANDET:

... eller konstantfarthållare som de skriver i instruktionsboken.

Som kan ses där borta till höger så har jag en V40 -00 1.8 (ej i) manuellt växlad.

Sätter man igång farthållaren med knappen på spaken så lyser den gröna symbolen på instrumentbrädan, sen händer inte så mycket mer oavsett vad man gör. Gjorde ett försök och kolla givarna vid pedalerna. Hade loss den vid kopplingen först eftersom den verkar vara den som krånglar oftast (inte så konstigt kanske, man kopplar väl oftare än bromsar).

Mätte på denna och den var inte helt OK, så jag tog isär den, gjorde rent från svart smutsigt fett, polerade kontaktytorna med lite stålull, lade på lite nytt fett och petade ihop den igen - nu funkade den utmärkt. Monterade igen och testade även om ventilen höll tätt genom att fästa en slang och suga, verkade vara tätt och fint med pedalen orörd... Hade inte isär den som sitter vid bromspedalen men mätte på kontakterna samt gjorde samma test med slangen, verkade inte vara några problem där.

Provkörde men tyvärr fungerade det inte bättre, dvs inte alls.

Om jag har förstått det hela rätt så ska det vara ett vakuum som man förlorar om båda kontakterna inte är slutna, detta ska dra ihop någon slags bälg-anordning vid gaspedalen som gör att denna hålls kvar/dras ner sen sitter det dessutom brytare i givarna som båda måste vara slutna för att det ska fungera. Tryck på någon av pedalerna resulterar i att funktionen avbryts.

Finns det något mer man kan kolla? Hur vet man att vakuumet fungerar t.ex?
Senast redigerad av 3 e5frog, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
Betyder inte den gröna symbolen att farthållaren är påslagen, sedan aktiverar du den med knappen längst ut på spaken?

/Martin
Användarvisningsbild
av e5frog
Jo, man flyttar den till ON, symbolen tänds och sedan ska man trycka + eller - för att låsa hastigheten. Men inget händer.

Jag antar att man borde kolla kablarna till spaken med?
Tog loss ratt-kåpan och kontrollmätte alla farthållar-funktionerna i spaken, alla fungerade utan problem, märkte sedan när jag testkörde att jag fick liv i farthållaren när jag tryckte bromspedalen åt fel håll - så det var alltså dålig kontakt i den med. Efter att jag renoverat även den så funkade det! Ett distinkt relä-klick när man låser farten och sen känner man hur pedaltrycket försvinner under foten - underbart!

Uppdaterade första inlägget med beskrivning på lösning.
Ja den där lösningen har jag sparat som PDF i min "Mek & Trimmapp"
Jättebra när någon orkar fota och dokumentera hur dom löste sitt problem och dessutom dela med sej till oss andra.
Mer av det :mrgreen:

Tackar och Bockar :lol: :-)-)
Har man 140 kr (har jag för mig att de sa att de kostade) så kanske det går snabbare att byta mot en ny. ;-)

Själva fixandet tog nog inte mer än en kvart iofs, montera loss paneler och dylikt i bilen får man ju göra ändå.

På min bil verkar det inte finnas någon vacuumpump (?), det sitter ingen säkring på den platsen i säkringslådan under huven och de enda vacuumslangar jag ser under huven går till kåpan över luftfiltret - det lär väl vara sug där med. Det är B4184 S2 motorn i min.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]