Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
Stämmer nog. Jag själv hade en -99, V70, awd (hette säkert något annat?) som var sista men 760 (hette den så den sista bakhjulsdrivna från Volvo?) bakaxel med diffspärr (ok då differentialspärr) på bakaxeln upp till 40 km/t så det var 3 hjul som snurrade i snön! Bättre dragbil vid isigt rödljus har jag aldrig haft!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
CalleV70 skrev:drar en trimmad sportbil vid rödljuset när dom ska visa vem som är snabbast!! :mrgreen:
?:-/ ?:-/ ?:-/

Hur då?
Utgår ifrån att det är i vinterföre och snömodd han menar...
Jaha,,,,ok men och hur många trimmade sportbilar hitta man att rejsa mot om det är snöstorm ute ?

visst, en och annan Impresa, Quattro eller liknande brukar man ju se till men de fuskar ju också med 4WD :D
av CalleV70
Nja, det var väl ett litet skämt. Men när det är halt ute, kommer alltid en en fjunis och ska dra på tvären vid grönt. Skönt att bara gasa och dra iväg. Fast den allvarliga biten är ju då det är skitväder ute, Svårt att köra fast, samt att man kommer över korsningarna ganska snabbt. Sett ur tekniksynpunkt, är ju Haldex en billig kompromiss. De permanenta (är väl BMW och Audi ??) är dyrare men bättre, speciellt om man vill sladda i kurvorna. Men mycket nöjd är jag
av Rick
Glöm inte den "gamla" (?) Haldexen på 03-04 som inte levererades med STC eller DSTC som standard utan endast Tracs, alltså "diffspärr" på alla fyra hjulen. Mycket rolig bil att köra på vintern. Ingen DSTC som bromsar i "onödan" :-)
Däremot fanns ju DSTC som tillval...
Användarvisningsbild
av len
Det var med visko =mekaniskt system som inte gick att kombinera med elekroniskt typ antisladd. Dom där "tracksen" var inte mycket att hänga i granen. De var kanske lite "diffbroms" (absolut inte spärr). Det snurrande hjulet aktiverade bromsen som lät ABS:en arbeta och gav lite extra drag. Samma princip användes faktiskt idag.
av fredrikwt
Såg igår en ny svart V70 D5 awd -10, summum antar jag, kromlister runt fönstren och silvriga rails... sen 18" original...

Väckte lite sug i vill ha-tarmen efter bytet från Subaru till en "likandan" volvo som ovan fast ingen awd, ingen d5 och inte summum.

Känns som en ganska trevlig kombo nya D5 med AWD i V70. undrar vad man kan köra dom på med aut/man i verkligheten... Får ju lov att erkänna att jag blev mkt nöjd med förbrukningen i lilla 2.0D.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
fredrikwt skrev:Känns som en ganska trevlig kombo nya D5 med AWD i V70. undrar vad man kan köra dom på med aut/man i verkligheten... Får ju lov att erkänna att jag blev mkt nöjd med förbrukningen i lilla 2.0D.
För MY-10 fanns inte AWD/manuell, för att få det var man tvunget att ta XC70, kanske är det bättre på MY-11 så man kan få AWD/Manuell numera ?:-/
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev:
För MY-10 fanns inte AWD/manuell, för att få det var man tvunget att ta XC70, kanske är det bättre på MY-11 så man kan få AWD/Manuell numera ?:-/
Vad jag sett så är det tvångsautomatlåda som gäller även 2011
av Amli
fredrikwt skrev:Ja den bilen jag såg vet jag ju så klart inte om det var aut eller man i...

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 ... ?ca=14&w=3

Men denna bil påstås ju vara en AWD och den har manuell.

Vet också att det varit så innan att aut vart the only option
Det är en MY09 med den gamla D5 på 185hk. Från MY10 kom D5 med 205hk och det är med den motorn VolvoB20 refererar till.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]