Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mickest
Har nyss kommit in i volvo träsket (äntligen) efter ha varit vilse ett tag på andra märken. :roll:

Köpte i helgen en v70 2.5t 1998, som jag har en fundering ang kamremsbyte på, tittar på kvittot från bilia i nacka då bilen var in där för kamremsbyte pga av att kamremskåpan hade spruckit så remen börjat vandra som det står enligt kvitto vid 18100mil, bil har gått 18800mil nu

Står så här på bilias felsökning på kvittot:

"Felsökning kamremskåpa sprucken, remmen har vandrat ut men sitter fortfarande på plats, remmen är bytt tidigare,, def spännrulle, ok efter byte"

Sedan är det uppstaplad för alla rullar osv som byts vid kamremsbyte.

Men det som gör mig lite förbryllad är då ag läser längst ned på kvittot på noteringar

Detta står där

Notering: avgas samt insugskam har kuggat 5 kugg. bilen går efter nollning av motor samt byte av ny rem.

ev följdskador kan finns, kund informerad.

Min fråga lyder kan verkligen avgas och insugskam kugga 5 kugg utan att det blir total ras? (vet inte om man man kan lita på bilia, har dålig erfarenhet av bilars egna verkstäder på andra märken)

Bilen har gått 700 mil efter detta och den går bra, provade en annan innan denna bil och jag tyckte denna gick bättre, startar lätt och låter inga illa osv osv.

Tror nu bilen klarat sig? eller har jag en dyr räkning snart att se fram emot.

??:-/
av mickest
Vad ska man koppla bort för att bilen ej ska starta på en volvo, fördelare eller säkring till soppa pump eller något?

om man ska göra komprov dvs, har endast gjort det på en japansk bil och då tog vi bort säkringen till soppa pumpen
av caysie
Om du gör kompprov, så har du inga tändstift i och då lär den inte starta :D

Ta ur säkringen till bränslepumpen och koppla bort tändspolarnas lågspänningssida, antar att turbon har en
per cylinder ??
Användarvisningsbild
av Nexus
på en japansk bil behöver man inte lossa annat än soplarna och stift, den kan som sagt aldrig starta utan stiften i :wink:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
5 kugg, speciellt när kammarna vrids bakåt (jämfört mot sitt 0-läge) är ingenting, det krävs avsevärt mer för att det ska hända nåt.

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

D4204T5 2015 181hk

Så här såg stora turbon ut, samma[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]